• emmirein

Vågar man behandla?

Hej!

Vi har tre katter hemma, en mamma och två ungar, som vi är jourhem åt. Mamman kommer att flytta och vi kommer att adoptera kattungarna.

Alla tre har varit sjuka med snuva och ögoninfektioner och nu har vi fått svar från veterinären att de har en klamydiainfektion.
    Veterinären rekommenderar behandling med doxycyklin, men säger även att denna kan missfärga emaljen på unga katter (alltså kattungarna) och i vissa fall orsaka skär emalj (emaljhypoplasi). Jag hittar inte så mycket online om vad detta skulle innebära ifall de drabbas av det.
    Det finns alternativ behandling men då är det inte säkert att smittan försvinner.

Har någon erfarenhet av denna behandling och/eller av missfärgad/skör emalj?

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-11 14:13
    Skör emalj* inte skär....

• Svar på tråden Vågar man behandla?
  • emmirein
    BurningDiamond skrev 2019-12-11 13:56:42 följande:

Handlar det bara om missfärgning=kosmetisk defekt? Vad är det då att tveka om? Behandla!

Nej såklart inte.
    Min oro gäller emaljhypoplasi och hur de eventuellt påverkas om de drabbas. Får de då konstant smärta och svårt att äta eller någon annan effekt? Eller sker ingenting?
  • emmirein
    BurningDiamond skrev 2019-12-11 13:56:42 följande:

Handlar det bara om missfärgning=kosmetisk defekt? Vad är det då att tveka om? Behandla!

Var du bara här för att agera moralpolis eller har du något vettigt att tillföra?
  • BurningDiamond
    emmirein skrev 2019-12-11 15:15:11 följande:
    Var du bara här för att agera moralpolis eller har du något vettigt att tillföra?
    Du skrev "missfärgningar" och "skär emalj"...
  • emmirein
    BurningDiamond skrev 2019-12-11 15:43:52 följande:
    Du skrev "missfärgningar" och "skär emalj"...
    Uppenbar felskrivning om man läser ordentligt då de är listade som två olika saker och jag skrev även att det är emaljhypoplasi jag undrar över, alltså mer än enbart missfärgningar.
  • Jemp

Klamydian kan göra att ögon behöver amputeras. Jag hade mao varit rätt mån om att behandla. Däremot kan jag inget om tandåkomman som biverkning. Kan det förebyggas, täcker försäkring isf, hur stor är risken? Där måste du ju kunna bolla med veterinären.

Men är det verkligen du som tar ett sånt beslut, borde det inte vara katthemmetm

• Jemp

Klamydian kan göra att ögon behöver amputeras. Jag hade mao varit rätt mån om att behandla. Däremot kan jag inget om tandåkomman som biverkning. Kan det förebyggas, täcker försäkring isf, hur stor är risken? Där måste du ju kunna bolla med veterinären.

Men är det verkligen du som tar ett sånt beslut, borde det inte vara katthemmetm

• BurningDiamond
    emmirein skrev 2019-12-11 15:53:06 följande:
    Uppenbar felskrivning om man läser ordentligt då de är listade som två olika saker och jag skrev även att det är emaljhypoplasi jag undrar över, alltså mer än enbart missfärgningar.
    Nej, inte en uppenbar felskrivning. Notera dessutom att jag skrev ett frågetecken, dvs jag FRÅGADE dig om det enbart gällde kosmetik. Jag kan bara beklaga att du blir arg på mig för din egen oförmåga att tolka skriven text.

Eftersom TR drabbar ca 1/3 av alla katter så kommer dina källingar med stor sannolikhet få tandproblem oavsett om du behandlar eller inte. Sannolikheten att katterna av någon anledning skulle bli blind utan sin klamydia är däremot otroligt liten.
  • emmirein
    BurningDiamond skrev 2019-12-11 16:42:25 följande:

Nej, inte en uppenbar felskrivning. Notera dessutom att jag skrev ett frågetecken, dvs jag FRÅGADE dig om det enbart gällde kosmetik. Jag kan bara beklaga att du blir arg på mig för din egen oförmåga att tolka skriven text.

Eftersom TR drabbar ca 1/3 av alla katter så kommer dina källingar med stor sannolikhet få tandproblem oavsett om du behandlar eller inte. Sannolikheten att katterna av någon anledning skulle bli blind utan sin klamydia är däremot otroligt liten.

Vi kan argumentera vem som tolkar texter sämst hela kvällen men det har nog varken du eller jag lust med.

Tack för ditt svar
Svar på tråden Vågar man behandla?