Rätt till familjeliv
Hej Familjeliv!
Jag och min 37v gravida flickvän har precis fått svar från Migrationsverket där dom valt att neka våran ansökan pga att jag är inneboende (vilket är emot deras krav och förståeligt), och hon kommer att bli utvisad om 5 veckor.
Vi kommer såklart försöka överklaga (Vi försöker så fort som möjligt få en 2a i andrahand så vi kan överklaga boendesituation).
Dom säger sen att enligt svensk konventionsåtagande kan ett tillstånd beviljas enligt europakonventionen artikel 8 om rätt till familjeliv.
De har däremot beslutat att "inskränkningen i vårat familjeliv är proportionerligt till statens intresse av att reglera invandringen", med anledningen att hon är en filippinsk medborgare med giltigt pass, jag är en svensk medborgare med giltigt pass och det finns inga hinder för oss att träffas i filippinerna, samt hålla kontakt via telefon och internet.
Det, enligt mig, verkar helt orimligt.
För det första är det 7 timmar tidsskillnad, så när jag är hemma från jobbet har dom redan gått och lagt sig, så är ganska svårt att hålla normal dagligt kontakt.
För det andra så kommer en förälder att ha minimal kontakt med det nyfödda barnet som beräknas att komma 15e December. Hennes tidsfrist löper ut runt nyår, så vi har lite mer än 3 veckor att spendera med barnet innan hon måste åka.
Om hon kommer behöva åka har vi bestämt att det är bäst om barnet är med sin mamma. Det betyder att jag kommer få behöva åka till filippinerna hur ofta? En vecka i månaden? 2 veckor varannan månad? Hur ska jag få ledigt från jobbet och ha råd med det? Och även om jag FÅR det, vad är det för kontakt egentligen, en vecka här och där med ett nyfött barn. Jag kommer inte veta någonting om vad man gör med bebisen.
Sen vet vi inte hur lång tid det kommer ta innan hon kan ansöka om ett nytt uppehållstillstånd då jag måste skaffa lägenheten innan, så barnet kommer heller inte ha någon som pratar svenska.
Är det någon här som har några råd till oss i våran tidsdesperata situation?
Någon som kanske har överklagat förut?
Vi känner oss väldigt hopplösa just nu...
MVH