• Psykologi

Har vi det så mycket bättre nu i samhället?

Vi har det så mycket bättre nu! Det är ju rent krasst fel, psykiska ohälsan har ju aldrig varit större än nu, så dom som föreläser och hävdar motsatsen har ju inte tittat på den rätta variabeln dvs psyket. Det är ju psyket som avgör hur bra något upplevs. Det missade dom.

• Svar på tråden Har vi det så mycket bättre nu i samhället?
  • Drottningen1970

Att grotta ner sig i hur förfärligt dååååligt man mår är nåt man kan kosta på sig när man har tak över huvudet och vet att ens barn kommer att somna med mat i magen...

Så ja vi har det bättre idag..,

• roflgrodanbolltroll

Det beror på när man jämför med, och vilka kriterier man har. Har vi det bättre än på 1800-talet? Ja. Har vi det bättre än på 1970- 80, 90-talet? 00-talet? På många sätt nej.

Har vi det dåligt? nej. Har vi det lite sämre än vad vi tidigare haft för inte så speciellt längesedan ur ett historiskt perspektiv? Ja. 

• Inezzzen

Tvärtom. Vi har det sämre än någonsin!

• Överste Senap
    Inezzzen skrev 2019-11-29 06:26:39 följande:

Tvärtom. Vi har det sämre än någonsin!

Baserat på?
  • Mandel

Vi har otroligt mycket hjälpmedel som underlättar våra liv i dag och vi slipper slita och kämpa på samma vis, men jag är skeptisk till att vi är lyckligare som människor.
    Ensamheten breder ut sig lavinartat, det mesta handlar om yta och folk är otroligt självcentrerade.

Rikast är den vars nöjen kostar minst.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Psykologi

Över en miljon svenskar äter antidepressiva läkemedel, säger inte de något?

• Psykologi

En av världens ledande forskare på hjärnor, Henry Markam har sagt att vi ska inte ta några mediciner för ångest, psykoser, Adhd, Add då psykiatrikerna som skriver ut dessa läkemedel vet inte vad dom gör med våra neuroner. Han skulle inte säga så om han inte hade substans i hans påstående. Vi mår bara sämre av att ta läkemedel, kanske inte initialt men på sikt. 

Rekommenderar att ni börjar med strikt speciell kost för att sänka ångest, stress, osv. Googla om the Scan brit study för att se effekten i klinisk studie, Den fungerar även om du inte är autistisk mot dessa psykiska problem. 

All typ av gluten, mjölkprotein och soya ska helt bort. Samt ytterst lite socker, försöker hellre använda honung som sötningsmedel. Man får verkligen läsa ingredienserna noggrant, dom skriver att de är gluten fritt men så innehåller de i alla fall exempelvis havre. Ibland får man till och med ringa upp dom som gör produkterna för att verkligen få reda på innehållet. Samma med laktos fria produkter, innehåller i alla fall mjölkprotein. Kosten har jag hållit på med ganska länge, men däremot medicinerna har jag nu varit borta från helt i drygt 2 veckor. Och de är då jag känner att ångesten sänks. Så med andra ord inga medeciner alls för depression, psykoser, adhd etc. Sen är de viktigt att man går promenader och kommer ut lite i sociala situationer med jämna mellanrum, samt har en hobby eller sysselsättning för att få upp måendet.

• Psykologi

När man gör dessa mätningar så måste man använda data som finns tillgänglig för att veta hur psyket är hos folket, de begränsar datan. Men det psykiska ohälsan är den enda ackurata indikatorn för att mäta hur bra något upplevs, hur man än vrider och vänder. 

• Vanillaextract
    Psykologi skrev 2019-11-29 12:21:45 följande:

En av världens ledande forskare på hjärnor, Henry Markam har sagt att vi ska inte ta några mediciner för ångest, psykoser, Adhd, Add då psykiatrikerna som skriver ut dessa läkemedel vet inte vad dom gör med våra neuroner. Han skulle inte säga så om han inte hade substans i hans påstående. Vi mår bara sämre av att ta läkemedel, kanske inte initialt men på sikt. 

Rekommenderar att ni börjar med strikt speciell kost för att sänka ångest, stress, osv. Googla om the Scan brit study för att se effekten i klinisk studie, Den fungerar även om du inte är autistisk mot dessa psykiska problem. 

All typ av gluten, mjölkprotein och soya ska helt bort. Samt ytterst lite socker, försöker hellre använda honung som sötningsmedel. Man får verkligen läsa ingredienserna noggrant, dom skriver att de är gluten fritt men så innehåller de i alla fall exempelvis havre. Ibland får man till och med ringa upp dom som gör produkterna för att verkligen få reda på innehållet. Samma med laktos fria produkter, innehåller i alla fall mjölkprotein. Kosten har jag hållit på med ganska länge, men däremot medicinerna har jag nu varit borta från helt i drygt 2 veckor. Och de är då jag känner att ångesten sänks. Så med andra ord inga medeciner alls för depression, psykoser, adhd etc. Sen är de viktigt att man går promenader och kommer ut lite i sociala situationer med jämna mellanrum, samt har en hobby eller sysselsättning för att få upp måendet.

Men gud. Håll din pseudovetenskap utanför. 
  • Mandel
    Vanillaextract skrev 2019-11-29 12:44:23 följande:
    Men gud. Håll din pseudovetenskap utanför. 
    Fast någonstans kan det ändå finnas en liten poäng.

Vad är det vi stoppar i oss egentligen och hur är den miljö vi lever i? Så klart att allt påverkar oss och det görs oftast bara studier på enstaka ämnen/saker, men få på helheten - coctaileffekten, av allt vi får i oss både i mat och miljön omkring oss.

Var vi kanske bättre förr på att ta hand om varandra och varandras hälsa? För jag tror nog rent krass att stressen måste varit värre förr när man inte visste om man hade mat på bordet 2 dagar senare...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Har vi det så mycket bättre nu i samhället?