• Sasu

Rapsolja+lactulos mot förstoppning på 4 månaders bebis?

Hej!

Jag har en dotter på 4 ½ månad, vid ca 4 månaders ålder fick vi börja med ersättning innan läggdags då min mjölk inte räckte till och hon inte gick upp i vikt som hon skulle. Jag försökte amma så mycket som möjligt och så mycket hon ville amma i 2 veckor utan att mjölkproduktionen gick upp tillräckligt, och efter 2 veckor av gnäll, ingen sömn och mycket gråt så gav vi upp och började med ersättningen.. Hon får ca. 100ml på kvällen och lite gröt på dagen.

Nu har hon dock börjat få trög mage, hon har inte skött magen sen i torsdags och hon krystar hela tiden utan att det kommer något, inte ens en fis. Var hos BVC igår och hon sa att vi skulle ge 2ml lactulos. Så det har hon fått igår och nu på morgonen, inga fisar eller bajs har kommit än. Hon sa också att hon ska senast bajsa idag så det inte blir värre. Så blir ju såklart orolig!

Kan man ge rapsolja trots att hon har fått laktulos?? eller kan det göra att hon får diarre istället??

Att ringa BVC är ingen idé då hon inte svarar och ringer inte upp förrens dagen efter!

MVH Orolig mamma

• Svar på tråden Rapsolja+lactulos mot förstoppning på 4 månaders bebis?
  • Solblomma30

Du kan ge mer Laktulos än 2ml. Vår bebis var förstoppad och när hon var sex månader fick vi ge 25 ml för att hon skulle bajsa. Det var ju extremt jobbigt att ge så mycket så då bytte vi till Forlax istället. Det enda som händer om man ökar dosen Laktulos är att de kan få diarré, men det är ju inte farligt. Öka dosen till 4 ml och se om det hjälper? Blir bajset för löst så minskar ni till 3 ml.

Det är inte farligt att ge rapsolja samtidigt, men oljan lär inte hjälpa mot förstoppning.

• tossaliten

Rapsolja hjälper inte mot förstoppning.

Diarré är bättre än förstoppning. Så försök få det löst först och så får du svoassa dosen efter vad hon behöver sefan.

Har tre barn mex förstoppning och jobbar med mag tarm patienter.

Du kan ge 2 ml per 100 ml ersättning rekommendation från BVC, men dom är försiktiga. Du kan öka upp till max 30 ml men i omgångar för att inte riskera ont i magen då laktulos kan ge gaser. Öka upp successivt för att se.

Messmör är också bra nu när barnet är över 4 månader. Testa en tsk i ersättningen.

• Sasu
    tossaliten skrev 2019-11-27 07:35:56 följande:

Rapsolja hjälper inte mot förstoppning.

Diarré är bättre än förstoppning. Så försök få det löst först och så får du svoassa dosen efter vad hon behöver sefan.

Har tre barn mex förstoppning och jobbar med mag tarm patienter.

Du kan ge 2 ml per 100 ml ersättning rekommendation från BVC, men dom är försiktiga. Du kan öka upp till max 30 ml men i omgångar för att inte riskera ont i magen då laktulos kan ge gaser. Öka upp successivt för att se.

Messmör är också bra nu när barnet är över 4 månader. Testa en tsk i ersättningen.

Solblomma30 skrev 2019-11-26 19:55:58 följande:

Du kan ge mer Laktulos än 2ml. Vår bebis var förstoppad och när hon var sex månader fick vi ge 25 ml för att hon skulle bajsa. Det var ju extremt jobbigt att ge så mycket så då bytte vi till Forlax istället. Det enda som händer om man ökar dosen Laktulos är att de kan få diarré, men det är ju inte farligt. Öka dosen till 4 ml och se om det hjälper? Blir bajset för löst så minskar ni till 3 ml.

Det är inte farligt att ge rapsolja samtidigt, men oljan lär inte hjälpa mot förstoppning.

Hon skötte magen igår eftermiddag, men tänker att man kanske kan ge rapsolja i förebyggande syfte? Har bytt till Sempers modersmjölk ersättning 1 med  Lemolac, se om det kan hjälpa lite.
    Ska man ge laktulos dagligen? fick inte direkt något svar från BVC om detta.

Messmör har jag hört talas om så det ska jag pröva.

• tossaliten
    Sasu skrev 2019-11-27 07:55:10 följande:

Hon skötte magen igår eftermiddag, men tänker att man kanske kan ge rapsolja i förebyggande syfte? Har bytt till Sempers modersmjölk ersättning 1 med  Lemolac, se om det kan hjälpa lite.

Ska man ge laktulos dagligen? fick inte direkt något svar från BVC om detta.

Messmör har jag hört talas om så det ska jag pröva.

Olja ger inget förebyggande eller enligt de barnläkare har träffat. Laktulos kan du ge dagligen. Inget farligt. Innehåller eg bara socker kan man säga.
  • syntharen

Jag hade i en tesked messmör i ersättningen till min äldsta när han blev trög i magen. Tyckte det hjälpte men det finns nog inga vetenskapliga bevis

• Andreaaaa

Gör ett lavemang istället om det har blivit tvärstopp. Man ska helst undvika Microlax på sådana små för det kan reta tarmen (nu har jag iofs gjort det på vår som ändå när det var kris), välj en med saltvattenlösning istället, helt ofarligt. Apoteket kan hjälpa dig välja. 

• Andreaaaa

... och fortsätt sedan med Laktulosen, det hjälper i längden, men kan ha svårt att lösa en riktig "propp"!

• Aquita

Haft väldiga problem med förstoppning hos mina barn. Hade det som jobbigast precis vid övergången att börja med mat. Nu är det väl gränsfall med hur långt ni kommit med att smaka, men framöver vill jag verkligen rekommendera kiwi och päron om det håller i sig. Blev hela tiden rekommenderad katrinplommon men det funkade aldrig på mina. Ena fick bara gaser och magknip.

Gör egen pure av kiwi och päron så håller det igång magen senare. Gärna gul kiwi om du hittar som är lite mildare i smaken.

• Rebecca1987

Min dotter har haft problem med magen tills vi bytte till den Dvitaminen som är oljebaserad.

Svar på tråden Rapsolja+lactulos mot förstoppning på 4 månaders bebis?