Barnets pappa vill hindra mamman att gå på barnets Lucia
Hej.
Min väninna separerade för ett år sedan. De har ett barn på 2.5 år tillsammans. Han har betett sig illa hela tiden. Till exempel kör förbi hennes bostad, smsar hela tiden, försöker försvåra umgänget mellan henne och barnet och försöker kontrollera henne på olika vis.
Nu försöker han hindra henne ifrån att gå på barnets första Lucia-firande på förskolan för att det är hans dag. Han säger att han inte vill och kan vara i samma rum som henne. Till saken hör att för ett par veckor sedan gick han på barnets föräldramöte på förskolan, när det var hennes dag och han visste att hon skulle dit.
De går på samtal på familjerätten, men hon tycker inte att de kan hjälpa dem. Angående Lucia, sa de att hon skulle gå hem och fundera på om hon verkligen inte kan avstå från lucian när pappan inte vill att mamman kommer. Hon vill såklart gå på barnets Lucia, men är rädd för vad konsekvenserna kommer att bli. Pappan försöker redan kontrollera så mycket han bara kan. Han tvingar henne att berätta vilka barnet träffar när hen är hon henne, han berättar inte vilka barnet träffar hos honom.
Vad kan pappan göra om hon kommer på Lucia? Vilka rättigheter har hon?
Jag vill verkligen hjälpa henne, men vet inte hur, därför skriver jag här. Kanske kan någon komma med råd.