Arbetar frivilligt halvtid kräver underhåll
Jag och min f.d. fru fick vår skilsmässa godkänd i augusti 2018.
Vi har en 15 årig dotter som har Asperger(Autism). Dessvärre har hon även haft suicidala tankar/handlingar och varit deprimerad.
Ett tag var hon även hemmasittare ? vägrade gå till skolan. Tack och lov börjar hon må bättre och bättre och går till skolan oftare och oftare! Hon älskar skolan! Hon blir även gladare och gladare!!
När min f.d. fru och jag separerade flyttade min fru först från vårt hus, Av praktiska skäl följde vår dotter med min fru. Vi har delad vårdnad av vår dotter. Tanken var att hon växelvis skulle bo hos oss.
Dessvärre har det inte blivit så, hon bor hos sin mamma i princip uteslutande. Jag har gjort allt i min makt för att min dotter ska bo hos mig. På grund av hennes diagnos har hon knepigt att fatta egna beslut. Min f.d. fru gör absolut inga som helst försök att uppmuntra min dotter att emellanåt bo hos mig. Tro mig, jag har efterlyst detta flertal gånger?.
När vår dotter mådde som värst så ansökte min f.d. fru om att arbeta halvtid vilket accepterades av hennes arbetsgivare. Jag blev inte ens tillfrågad. Varför skulle jag bli det? Hon levde sitt liv och jag mitt.
Genom BUP läkaren fick hon ett intyg som gav henne rätt till ersättning från Försäkringskassan. Min f.d. fru bad mig att kompensera henne ekonomiskt för hennes ekonomiska bortfall när hon arbetade halvtid. Jag gick inte med på det.
Givetvis betalar jag hälften av a l l a utlägg som rör min dotter! Kläder, skor, hygien, fritidsaktiviteter ? allt! En del som barnbidraget ska täcka in.
Min fru får barnbidraget. Hon får även ersättning från Försäkringskassan eftersom hon arbetar halvtid.
Tidigare bad min f.d. fru om extra matpengar. Varje månad för jag över 1000: - i matpengar. Vår dotter är inte stor i maten?.
Idag bidrar jag totalt sett med ca 1000: - mer/månad än vad mitt ex. gör.
Mitt ex har nu fått ekonomiska problem eftersom hon arbetar halvtid. Hennes chef vill inget hellre än att hon ska börja arbeta heltid.
Nu har mitt ex. varit i kontakt med kommunens familjerätt för att få till en samarbetsplan avseende ett underhåll. Hon vill att jag öka på mitt underhåll.
Jag har även varit i kontakt med Försäkringskassan.
Vilka rättigheter har jag? Notera att jag tveklöst betalar hälften av alla kostnader som rör min dotter och även lite extra.
Eftersom vår dotter mår bättre och bättre varför ökar inte mitt ex sin arbetstid? Är det korrekt att mitt ex kan gå ned i halvtid och förvänta/kräva att jag ska backa upp henne ekonomiskt?
Vad kan jag kräva och vad gör jag?