• Koncentration

Har jag rätt att få den sjukgymnast jag vill?

Hej!

Läkarna har bedömt mig att jag kommer få en sjukgymnast om två veckor. Jag har dock en sjukgymnast jag trivs med. Hur gör jag?

Jag har inte kontaktuppgifter till läkaren. Jag har kontaktuppgifter till den sjukgymnasten som jag trivs med.

Om jag kontaktar sjukgymnasten självmant, kommer jag mest troligt få en kallelse till den sjukgymnasten som läkaren kontaktade.

Hur fungerar hela det här?

Tack för svar!

• Svar på tråden Har jag rätt att få den sjukgymnast jag vill?
  • Anna60

Du får självklart välja den du själv vill ha! Det viktiga är att den du väljer har kompetens på den fysioterapi du behöver. Sen om läkaren vill REKOMMENDERA någon så är det ju upp till dig att tacka nej. Men tacka inte nej förrän du vet att din fysioterapeut tar an dig som patient.

• Koncentration
    Anna60 skrev 2019-11-13 13:53:55 följande:

Du får självklart välja den du själv vill ha! Det viktiga är att den du väljer har kompetens på den fysioterapi du behöver. Sen om läkaren vill REKOMMENDERA någon så är det ju upp till dig att tacka nej. Men tacka inte nej förrän du vet att din fysioterapeut tar an dig som patient.

Hur går man till väga då? Så jag inte blir dubbel bokad för två olika sjukgymnaster.
  • vipsan
    Koncentration skrev 2019-11-13 13:50:57 följande:

Hej!

Läkarna har bedömt mig att jag kommer få en sjukgymnast om två veckor. Jag har dock en sjukgymnast jag trivs med. Hur gör jag?

Jag har inte kontaktuppgifter till läkaren. Jag har kontaktuppgifter till den sjukgymnasten som jag trivs med.

Om jag kontaktar sjukgymnasten självmant, kommer jag mest troligt få en kallelse till den sjukgymnasten som läkaren kontaktade.

Hur fungerar hela det här?

Tack för svar!

Om läkaren remitterat dig till någon sjukgymnast så kommer du få en kallelse dit men få du det och du inte vill gå är det ju bara att du avbokar tiden.

Du har rätt att välja vem du vill gå till men tänk på att om din läkare rekommenderat/remitterat någon med specifik kompetens (ex neurologi, reumatologi, ortopedi) så kan det vara bra att följa rekommendationen.
Svar på tråden Har jag rätt att få den sjukgymnast jag vill?