Extra stöd i matte åk 3
Hej,
Jag undrar om det finns några kloka råd här inne. Nån som vet vad jag som mamma kan göra för att min dotter ska kunna få det stöd hon behöver i skolan.
Kort förklarat; min dotter går i trean, hon klarar av de flesta ämnen jättebra och är inte barnet som signalerar att det behövs extra stöd. Men till saken hör nu att jag har suttit med henne i timmar och räknat matte och hör på hennes resonemang att hon inte förstår alls vad som ska göras. Vi har pratat och jag har förstått att hon ibland skriver av en kompis och ibland byter hon bok med en kompis som får göra hennes sidor så att hon inte ligger efter.
Hon har en neurologisk diagnos som vi inte märkt av några problem med än, men den kan innebära lite koncentrationssvårigheter.
Jag har bett läraren om hjälp, men hon säger att det inte går att få annan hjälp än på den gemensamma läxhjälpen två eftermiddagar i veckan (rörig miljö där många behöver hjälp).
Läraren tycker inte heller att problemet är så stort.
Jag har nu bett läraren att titta i dotterns bok och lyssna på hennes mattresonemang denna veckan och att vi tar ett möte nästa vecka.
Vad kan jag begära från skolan i detta fall?
Jag tror att min dotter behöver mattegenomgång i mindre grupp där läraren har lättare att fånga upp henne om hon zoonar ut eller inte förstår.
Är det nån som kan ge tips på vad jag kan säga eller kräva?
Jag skulle gärna sitta hemma varje kväll och traggla med matten, men jag är själv urusel på matte och kan inte förklara så att min dotter förstår. Min svårighet i matte har ibland hämmat mig och nu vill jag kunna göra skillnad i i tid för henne iaf.
Tips och råd mottages tacksamt.