Otroligt skygg kattunge 12v
Hej!
Jag och min sambo har för en vecka sedan tagit emot en kattfamilj som vi ska vara jourhem åt. Det är en mamma och två syskon på 12 veckor, en tjej och en kille.
I början, speciellt första kvällen, var alla tre väldigt nervösa och höll sig undan vilket vi inte tyckte var så märkligt i och med att det är mycket nytt för dem. Men lilla killen var ganska snabbt fram och började leka medan syster var mycket mer misstänktsam mot allt. Även om de fortfarande håller sig mycket för sig själva så kommer mamma och lillkillen upp i soffan ibland och myser.
Lilltjejen däremot är fortfarande oerhört skygg och kommer aldrig fram till oss. Om man håller fram handen mot henne så rycker hon till och springer iväg. Ibland kan hon komma fram och nosa lätt och hon kan leka med en leksak om den hålls i handen, men hon känns ändå överlag väldigt rädd för oss.
Vi har försökt ge henne tid och tänkte att hon antagligen skulle komma fram tillslut när hon såg brorsan och mamma göra det, men efter en vecka har det endast skett mycket små framsteg. Jag har hållit henne någon gång för att kolla ifall klorna behövde klippas och hon darrade på ett sätt som kändes att det handlar inte enbart om att hon inte gillar att hållas, hon kändes verkligen rädd.
Tyvärr vet jag ingenting om deras bakgrund då de kom till oss som jourhem, så jag vet inte om hon har varit med om något som gör henne så rädd.
Min fråga är om någon har något tips på saker jag kan göra för att få henne bli mer bekväm och inte så rädd för oss? Jag förstår att vissa katter helt enkelt är skygga och inte gillar att gosa, och det är jag okej med men jag hatar tanken på att hon skulle gå runt och vara rädd.
Tacksam för tips om någon känner igen situationen!