Kramklubba skrev 2019-11-12 08:10:45 följande:
Det tillhör ovanligheten. Du har kanske själv sett att änder är parbildande. De blir ett par, så stannar de i par, en skimrande grön anka och en brun anka, det är hane och hona.
Jag har sett hur en monogam parningsritual ser ut och då uppvaktar ankorna varandra i vattnet. De börjar nicka med huvudet och efter en stund så hoppar hanen upp på honan i någon sekund, sedan plumsar han ner i vattnet igen. Därefter tvättar sig ankhonan och hanen gör en rituell cirkel runt henne på någon halvmeters håll. Ganska fascinerande.
När antalet hanar blir för många i relation till honorna kan det ser ut såhär som på filmen. Jag fick saken förklarad till varför det var för många hanar, och det var något som människorna gjort tyvärr, men jag minns inte riktigt vad det var.
1. Det där har jag aldrig sett, tror jag. Däremot har jag märkt av parbildning och hanen och honan följer efter varandra.
2. Jag vet inte om jag hänger med. Har människorna gjort någonting med gräsänderna och sedan har änderna börjat med gruppvåldtäkter mot varandra?