Livers slutskede av ens förälder
Någon som har en sjuk förälder och vill följas åt? Kanske kan vi ventilera och stötta varandra? Det vore skönt att prata med personer som har liknande erfarenheter.. Förlorade min pappa i cancer för fem år sedan och nu är det tyvärr mammas tur. Försöker rusta mig inför det som komma skall. Mamma fick cancer för 1,5 år sedan och för 1 år sedan fick vi beskedet att läget var obotligt. Först Nodulär malignt melanom, sedan har det spridit sig till lymfan, fler melanom och flera olika ställen i levern. För en månad sedan började läkarna nämna att det eventuellt är läge att gå över till palliativ vård, men de är ej säkra. På torsdag får vi ev nya besked efter gårdagens scan. Jag försöker leva som vanligt med min mamma för att uppskatta tiden vi har kvar och försöker ge henne mental paus. Vi är nära och träffas flera gånger i veckan. Jag är med henne på de flesta läkarbesöken, men hon vill ogärna prata om sin sjukdom. Ytterligare en aspekt i dimman är att cancern mamma har är starkt ärftlig, läkarna säger det är 50% att jag kommer få samma. Livet känns skört. Varje dag funderar jag på om hon kommer vara kvar hos på jul, eller tex. om jag kommer sitta och vaka över henne på ett sjukhus. Svårt att ha julstämning hus nu.
Någon där ute som har eller är i en liknande situation?