viseversa skrev 2019-10-27 14:35:06 följande:
Jag har bruna ögon min sambo har blå. Vi har 5 gemensamma barn. Väntar nr 6 om ca 2 veckor.
Barn nr 1 nu 12år föddes med mörkgrå. Sen blev dom blå närmast iris. Det jobbade sig utåt och idag har hon isblå ögon med skarp mörkblå rand runt. Många som kommenterar hennes coola ögonfärg och den tydliga mörka linjen.
Barn nr 2 nu 11år föddes med mörkt brungrå ögon. Idag är dom stålgrå. Med lite brunt stänk närmast iris. Hennes ögon kan även skifta i grönt i vissa ljus.
Barn nr 3 nu 8år mörkblå från start. Han har tydligt blå idag. Mer åt det gråblå hållet. Men ändå tydligt blå.
Barn nr 4 nu 6,5år hade mörkblå när hon föddes. Idag har hon tydligt blå ögon.
Barn nr 5 nu 3år föddes med brungrå. Idag är dom kastanjebruna. Finns inte ett uns blått i hans ögon. Han är hittills den enda som fick mina bruna.
Spännande att se vilken färg nr 6 får när han föds. Hoppas på bruna. Men blått är såklart ok det med.
Tack för svar! :)
Gud va så spännande!
Otippat att majoriteten av barnen ändå fått blå, när det enda man hör är att brunt är dominant. Jag har dock aldrig trott på det, då jag sett motsatsen bevisad. Så än har jag håller jag faktiskt en tumme för att min dotter får blå ändå eftersom hon i övrigt är en liten dumle.