Vem ska stå för kostnader avseende fritidsintressen vid växelvis boende?
Mina barn har bott heltid hos mig och varannan helg hos sin pappa. Jag har därför haft hela barnbidraget och underhållsstöd från FK. Han har inte fått tag på boende och pappan har under hans helger bott med barnen hos sina föräldrar.
Nu har pappan fått boende och kan börja ha barnen varannan vecka. Barnbidraget kommer delas och underhållsstödet upphöra. Ena barnet går hockey och det andra går ridning och gymnastik. Hockeyn och ridningen kostar ett par tusen per termin. Jag har endast haft råd med detta tack vare underhåll och barnbidrag.
Men är det jag som fortsatt ska betala detta nu när barnen bor växelvis eller kan jag kräva att pappan ska betala hälften då han får halva barnbidraget?
Han får försörjningsstöd idag och jag antar att barnbidraget räknas som inkomst och därför dras bort från försörjningsstödet?
Måste jag säga upp barnens fritidsintressen eller hur ska vi göra? Jag arbetar, men kommer ha ca 4500:- mindre varje månad när bb+uhs försvinner och kommer inte ha råd att betala aktiviteterna för barnen själv.