Ertåring med nattskräck (varje natt!)
Hej föräldrar,
Jag undrar om någon känner igen sig och kanske kan komma med tips och råd till en mamma som håller på att bli fullkomligt galen.
Jag har en ettåring som har sedan han var ca 8 månader haft nattskräck minst (!) en gång per natt (med undantag för kanske 3-4 ggr). Nu har det även börjat bli svårt att natta honom så i princip hela kvällen och halva natten går åt att försöka trösta och natta om. Han gråter helt hysterisk, skjuter bak huvudet, vill inte bli tröstad och ser helt skräckslagen ut. Inget jag och min man gör fungerar, efter en stund brukar det gå att väcka honom om man tittar ut genom fönstret eller spolar vatten i kranen, men sen börjar det om och om och om igen...
Vi har pratat med BVC, de säger att det är nattskräck och att det går över tids nog. Men NÄR då? Jag tycker att jag har ett stort tålamod men nu vet jag inte längre. Både jag och min man håller på att tappa det fullständigt. Tack och lov så är vi föräldralediga båda två just nu så vi kan hjälpas åt, men de evighetslånga nattskräcksattackerna är tuffa att ta hand om helt själv så vi båda lider förstås av sömnbrist.
Dagtid är han väldigt ängslig, gråter lätt, rädd för nya människor och... ja, generellt rädd för väldigt mycket (men är också väldigt glad emellanåt!). Sån har han varit från det att han föddes. Jag och min man har alltid gett honom massor med kärlek, närhet och tröst när han vart ledsen. Jag förstår inte varför han känns så otrygg. Om vi gjort något fel eller om han bara är sån som person. Mitt hjärta går sönder av att se honom såhär ledsen.
Är det någon som känner igen sig?