• Terie

Är jag känslig?

Vet inte ifall detta är rätt kategori men värt ett försök

Hej! Jag vet inte ifall det är något fel på mig, ifall jag överdriver mina känslor/tankar, men jag blir så ledsen när min älskade sambo blir arg på mig när jag blir ledsen/ångestfylld.

Som nu, vi åkte med en kompis och de börjar snacka om saker som jag upplever väldigts jobbigt. I detta fall handlare det om naturkatastrofer, jag tyvärr det är jättejobbigt och är väldigt ångestframkallande. Min sambo säger till vår kompis att vi inte borde prata om detta för att jag tycker det är jättejobbigt, men ändå sitter dom och snackar om det fastän dom båda vet jag tycker det är jobbigt.

När vi kommer fram dit vi ska ber jag min sambo att låsa upp vår bil, jag har nu ångest, nere och känner mig ledsen och lite ?förminskad? för de struntade helt och hållet i mina känslor. Sambon frågar mig ?vad är det? och jag svarar ?vad tror du??, han svarar med irriterade ton ?hur ska jag kunna veta??, och jag säger någon i still med att ni har suttit och snackat om saker ni visste va väldigt jobbigt för mig.

Han blir sur på mig, visar ingen som helst empati för att jag faktiskt har ångest och känner mig ledsen. Han bara går därifrån och lämnar mig själv.

Jag blir så ledsen, för så fort jag pratar om känslor med honom så blir det oftast såhär, att han på något sätt blir irriterad eller något. Vet inte varför, har många gånger sagt att jag ska sluta prata om mina känslor för det blir ändå bara bråk och missförstånd. Jag har borderline, så har väldigt mycket känslor och visar dom rätt tydligt. Är jag glad är jag jätteglad, är jag ledsen är jag jätteledsen. Jag är känner mycket i alla känslor liksom.

Är det jag som bara är extremt känslig? Borde jag sluta helt att visa att jag är ledsen för honom? Är inte alltid såhär, men det är rätt ofta det blir onödiga bråk mellan oss för att jag är ledsen eller något sånt..

Vad ska vi göra för det inte ska bli bråk? Kan tillägga att jag är 21 och han fyller snart 23

• Svar på tråden Är jag känslig?
  • Sommarskuggan

Ja, det tillhör din diagnos att vara känslig. Din sambo och vänner har inte gjort något fel. Du har handlat irrationellt. Får du någon hjälp? Folk måste ju kunna diskutera även när du är närvarande.

• Pope Joan II

Är naturkatastrofer det enda samtalsämnet som du får ångest av? Om inte så är det i längden inte rimligt att människor i din närhet måste begränsa sig för att du annars mår dåligt av vad de talar om. Du bör i möjligaste mån skaffa dig strategier för att hur du ska må så bra du kan utan att ställa krav på att andra ska anpassa sig till dig. DBT kanske kan vara något för dig?

Svar på tråden Är jag känslig?