• Lillifee

Introvert och högkänslig - fått vänner som är mycket extroverta

Jag och några tjejer lärde känna varandra för ca ett år sedan. Allt har känts bra och roligt men för några veckor sedan åkte vi iväg på en weekendresa tillsammans. Det var mycket skratt och vi hade trevligt. Dock kände jag att jag inte riktigt var "en i gänget." De pratade nästan konstant, speciellt en av dem som pratade non stop i nån timme.De är utåtriktade medan jag är både högkänslig och introvert. Tyckte att jag "försvann" lite i denna grupp och hade svårt att göra mig hörd. Vid ett par tillfällen när jag pratade om något så började någon annan säga något om sig själv och vips var fokus på den andra personen och  jag hade inte pratat färdigt. Kände mig lite stött och så inget men kände mig lite förminskad efteråt. Jag har inte sagt något till någon av dem. Man är ju som man är. Funderar en hel del på det här nu. Det känns inte lika roligt att träffa dem längre. Kan tillägga att jag även i vissa andra grupper har svårt att göra mig hörd. Kanske bäst att inte ha kontakt med personer som är väldigt utåtriktade? Hur skulle ni göra i min situation? 

• Svar på tråden Introvert och högkänslig - fått vänner som är mycket extroverta
  • MallaL

Jag är också introvert och när jag umgås i grupp tycker jag bäst om när de flesta andra är extroverta, de skojar och pratar mest och jag lyssnar Tänk dig en grupp med bara introverta...inte lika kul.

Däremot de nära vänner jag ungås med på tu man hand, de är mer lika mig, där pratar och lyssnar vi lika mycket.

• Andiie87

Ta min erfarenhet för vad den är.

Jag är extrovert men det kan ta lång tid innan jag blir trygg i en vänskapsgrupp av olika skäl. Med trygg menar jag att känna sig uppskattad, sedd och omtyckt för den jag verkligen är och vad jag har att erbjuda.

Mitt sätt att hantera detta har varit att VÅGA kommunicera detta med mina vänner efter en viss tids relation med dem. Detta innebär att våga vara sårbar och våga berätta när man känt sig förbisedd eller kanske som i din situation, upplevt att det du hade att säga inte värderades. När du väl vågar kommunicera detta med någon av dessa vänner eller flera av dem, när du vågar uttrycka dina behov och känslor, kommer du troligen bli förvånad över deras reaktion på detta. De kan överraska dig på bästa sätt med att vara empatiska och inlyssnande.

Dessutom innebär att våga vara sårbar en möjlighet till djupare vänskap. Med en djupare vänskap följer också en ökad trygghet i att våga ta för sig, kunna vara sig själv och att kunna ställa (rimliga) krav på de andra.

Svar på tråden Introvert och högkänslig - fått vänner som är mycket extroverta