Hur få bort ringorm?
För några år sedan tog jag hem en stallkatt (kattunge) som visade sig ha ringorm.
Han fick bada med Fungoral mjällschampo några gånger enligt veterinärens ordination och blev frisk.
Dock så blev jag smittad av ringorm själv på kuppen. Detta visade sig genom märken, först på bröstkorgen, sedan ryggen och en del på axlarna. Fattade först inte vad det var. Men när det inte gick bort så uppsökte jag läkare som konstaterade att det var ringorm!
Jag fick först en svampsalva utskriven som jag skulle smörja morgon och kväll under 2 veckor. Gjorde det, och alla synliga märken försvann. Men tog bara några veckor så började de komma tillbaks. Gjorde om hela proceduren med svampsalvan, med samma resultat, att det försvann men kom tillbaks.
Uppsökte då läkare igen som då tyckte att jag kunde använda Fungoral och tvätta mig med på de utsatta ställena, skulle göra det under en vecka och låta Fungoralen sitta kvar några minuter på kroppen innan jag tvättade av den.
Gjorde så, men med samma resultat som med salvan, att det kom tillbaks!
Nu har jag haft ringorm i flera år utan att få bort det! Läkaren säger att det är salva eller Fungoral som gäller och att jag får upprepa behandlingarna när det kommer tillbaks.
Tycker att detta är rätt tröttsamt! Särskilt på sommaren då det lämnar vita fula fläckar på kroppen som syns väldigt väl när jag blir lite solbränd!
Ska jag behöva gå med ringorm i resten av livet??