• Anonym (Tanja)

Hur få bort ringorm?

För några år sedan tog jag hem en stallkatt (kattunge) som visade sig ha ringorm.

Han fick bada med Fungoral mjällschampo några gånger enligt veterinärens ordination och blev frisk.

Dock så blev jag smittad av ringorm själv på kuppen. Detta visade sig genom märken, först på bröstkorgen, sedan ryggen och en del på axlarna. Fattade först inte vad det var. Men när det inte gick bort så uppsökte jag läkare som konstaterade att det var ringorm!
    Jag fick först en svampsalva utskriven som jag skulle smörja morgon och kväll under 2 veckor. Gjorde det, och alla synliga märken försvann. Men tog bara några veckor så började de komma tillbaks. Gjorde om hela proceduren med svampsalvan, med samma resultat, att det försvann men kom tillbaks.

Uppsökte då läkare igen som då tyckte att jag kunde använda Fungoral och tvätta mig med på de utsatta ställena, skulle göra det under en vecka och låta Fungoralen sitta kvar några minuter på kroppen innan jag tvättade av den.

Gjorde så, men med samma resultat som med salvan, att det kom tillbaks!

Nu har jag haft ringorm i flera år utan att få bort det! Läkaren säger att det är salva eller Fungoral som gäller och att jag får upprepa behandlingarna när det kommer tillbaks.

Tycker att detta är rätt tröttsamt! Särskilt på sommaren då det lämnar vita fula fläckar på kroppen som syns väldigt väl när jag blir lite solbränd!

Ska jag behöva gå med ringorm i resten av livet??

• Svar på tråden Hur få bort ringorm?
  • Anonym (Eva)

Ringorm är svamp. Svamp behandlas även efter utslagen/kli försvinner.

Gör en längre kur. Behandla enligt ordination (kanske i kombination både salva och tvål) men en längre period. Men istället för att behandla i en vecka som inte hjälper. Behandla i 2-3 veckor istället.

Se till att boosta kroppen ordentligt under denna period med antioxidanter så kroppen hittar kraft att kämpa.

Svamp har svårt att överleva olja så kanske att du ska smörja hela kroppen med kokosolja (eller annan du hellre gillar).

Du får kämpa på flera håll samtidigt.

• Anonym (Eva)

www.doktorn.com/artikel/ringorm

Här står det tom hur du ska behandla ringorm. Att du ska smörja en vecka och sedan är det klart har inte fått bort svampen. Ungefär som att äta två första tabletterna i en kåvepeninkur på 10 dagar.

Du ska smörja länge efter du fått bort utslagen som jag skrev tidigare.

• Anonym (sprit)

När jag hade en svampinfektion i huden (tror inte det var ringorm dock) blev jag ordinerad fungoral två gånger i veckan och att smörja på handsprit så ofta jag orkade. Och jag skulle fortsätta att behandla i två veckor efter att alla utslag var borta. Det funkade fint!

• Anonym (Kvinna)

Har du sanerat sängkläder, bäddmadrasser och resten av hemmiljön? När vi fick in det i stallet var det total sanering av allt som gällde. 

• Anonym (Daktar är lösningen)

Två av barnen har haft ringorm. Det finns en salva som heter Daktar som du kan köpa receptfritt på apoteket. Den är suverän. Du smörjer området där du har ringorm en gång om dan i ungefär en vecka. Tvätta dig så lite som möjligt eftersom du ju då tvättar bort salvan. Ringorm sprider sig osynligt på ett mycket större område än vad du ser. Du måste alltså smörja ett mycket större område än där du har synlig ringorm. Har du fått ringorm i hårbotten är det svårt att gnida in tillräckligt med salva. Du får i så fall ta mer salva och hålla på längre tid. Efter att du blivit av med ringormen är huden tunn och skör en tid. Var försiktig med sol och bad tills dess huden läker. Använd gärna en salva som Miniderm under den perioden.

• Anonym (Daktar är lösningen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-09-14 08:17:14 följande:

Har du sanerat sängkläder, bäddmadrasser och resten av hemmiljön? När vi fick in det i stallet var det total sanering av allt som gällde. 

För oss behövdes inga särskilda sådana åtgärder. Däremot tvättar vi alltid alla kläder och sängkläder i minst 60 grader. Många otrevligheter kan överleva en tvätt i 40 grader.
Svar på tråden Hur få bort ringorm?