• Amerika321

Ligger han efter med utvecklingen??

Hej o hå! Jag har en son på 14 månader som inte kan säga något annat or än baba - pappa då. Han kan inte vinka eller säga något ord eller peka på lampan när man säger vart är lampan. Har ni varit med om samma sak? Är lite orolig att han är bak med utvecklingen.

• Svar på tråden Ligger han efter med utvecklingen??
  • Catnap

Lärde han sig gå tidigt? Har hört att barn som är tidiga med det motoriska kan vara senare med det verbala och vice versa.

• Ellifant

Hej!

Har en kille på ett år (12 mån) här hemma som med är totalt ointresserad av att peka på saker. Hans enda ord är mamma. Han lyssnar oftas inte eller så skiter han i oss . Men han ?snackar? mycket där man hör en melodi men inte ett enda ord som likar något, men han vill gärna ha ett svar. Han gick väldigt tidigt och är väldigt motorisk så jag är inte orolig.

Mina erfarenheter från jobbet (förskola) är att barn koncentrerar sig på en sak i taget. Tex prata eller gå. Vissa barn älskar att sitta i famnen och titta i böcker och oftas kommer ord snabbare hos dom. Andra vill ut och utforska och dom lär sig gå och klättra snabbare.

Vi har barn som inte har sagt ett ord som helt plötsligt pratar i meningar, medan andra som som sagt ord länge inte får ihop en mening.

Så alla barn är olika.. lita på din magkänsla om du känner att något är fel och kontakta då bvc.

Svar på tråden Ligger han efter med utvecklingen??