• Anonym (Anonym)

Svårare att få jobb när man har diagnoser?

Läste en tråd där det påstås att diagnoser som ADHD och autism kan göra det svårare att få jobb ifall man har diagnoserna nedtecknade i sin sjukhusjournal. Samt att arbetsgivare har RÄTT att begära ut och läsa arbetssökandes sjukhusjournal?

Läste även att vissa som haft ett jobb i flera år har plötsligt fått sparken efter att det kommit fram att de nyligen fått en npf-diagnos, trots att de skött jobbet exemplariskt.

Får det verkligen gå till såhär i ett land som Sverige som säger sig stå upp för allas lika värde och olikheter?

Blir orolig eftersom jag själv har några npf-diagnoser, går än så länge på gymnasiet men jag vill också ha ett jobb en dag!

• Svar på tråden Svårare att få jobb när man har diagnoser?
  • Anonym (Elisabeth)

Det finns några få yrken där man inte får ha en npf-diagnos. Polis och militär känner jag till och har också varit ett mycket uppmärksammat fall med en lokförare.

Men generellt ska funktionsnessättningar inte vara hinder för jobb, tvärtom kan det räknas som diskriminering om man nekar någon en tjänst på grund av en funktionsnedsättning.

• Slobbodan

En riktig arbetsgivare ser inte funktionshindret som ett problem sålänge du kan utföra jobbet du söker. Däremot finns det arbetsgivare som ser det som ett problem men skulle inte rekommendera att ta ett jobb hos dom.

I vårat företag är alla lika oavsätt funktionshinder eller inte.

• Anonym (Jobbig chef)

Jobbat i 10 år på samma ställe, fick diagnos förra året efter återkommande depressionen och pga det blivit deltids sjukskriven i perioder. Ny chef i år och nu är jag temporärt omplacerad. Har vabbat en del pga sonen som var under utredning och mådde mycket dåligt. Har fortfarande inte fått förklaring mer än att det inte fungerar på jobbet. Inga klagomål från kollegor vad jag vet, snarare lovord. Får se vad det leder till men blir nog snart en anmälan pga diskriminering. Han har nog valt ut fel person att försöka bli av med.

• Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-31 13:00:11 följande:

Läste en tråd där det påstås att diagnoser som ADHD och autism kan göra det svårare att få jobb ifall man har diagnoserna nedtecknade i sin sjukhusjournal. Samt att arbetsgivare har RÄTT att begära ut och läsa arbetssökandes sjukhusjournal?

Läste även att vissa som haft ett jobb i flera år har plötsligt fått sparken efter att det kommit fram att de nyligen fått en npf-diagnos, trots att de skött jobbet exemplariskt.

Får det verkligen gå till såhär i ett land som Sverige som säger sig stå upp för allas lika värde och olikheter?

Blir orolig eftersom jag själv har några npf-diagnoser, går än så länge på gymnasiet men jag vill också ha ett jobb en dag!

Arbetsgivare har ingen generell rätt att ta del av journaler.

Var läste du att någon fick sparken pga diagnos, behövs mer för att få sparken eller speciellt jobb?
  • Anonym (ADHD-tjej)

Ja, tyvärr. Jag har varit med om att man ville bli av med mig när de fick veta om ADHD-diagnosen. De kunde inte sparka mig, men det var förstås inte trevligt att vara kvar där, så jag sökte och fick ett annat jobb istället. 

Det finns säkert också jobb och arbetsgivare som tycker att det är okej, och jag tror att det kommer att bli bättre framöver - det här är 10 eller 15 år sedan. Jag vet tyvärr några som råkat ut för liknande, men också några vars arbetsgivare visste om det. På det jobbet som jag har nu har jag inte sagt det, men det är uppenbart att även chefen har ADHD, så han förstår nog att jag har, precis som jag förstår att han har. Även att man har barn med NPF (vilket vi då båda har) kan ju tala för det.

Generellt skulle jag råda dig att inte tala om det när du söker jobb. Och nej, arbetsgivare kan absolut inte titta i några journaler, och de har ingen möjlighet att få reda på det. OM inte du själv exponerar dig på nätet, facebook och liknande. Så, var försiktig med det! Du har inte heller någon skyldighet att tala om det. Bara du klarar av jobbet någorlunda.Småbrister har ju alla. Däremot måste man nog tala om det ifall man behöver hjälp/anpassning för att klara av jobbet. Då går det ju inte att dölja. 

• Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2019-08-31 13:53:31 följande:

Ja, vissa speciella yrken men de flesta kan inte arbetsgivare sparka pga diagnos. Samma gäller tillgång till journaler. Söker du dessa jobb ger du tillstånd.

Verkar jättekonstigt att vissa jobb har rätt att ge sparken pga diagnos när personerna tidigare skött jobbet jättebra.
  • Eva8886
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-31 14:08:57 följande:

Verkar jättekonstigt att vissa jobb har rätt att ge sparken pga diagnos när personerna tidigare skött jobbet jättebra.

Om det är ett uppställt krav är det inte så konstigt.
  • FtS70

Om man skulle välja bort sökande med npf-diagnoser skulle vi inte ha vare sig patologer eller onkologer på vårt jobb...

Svar på tråden Svårare att få jobb när man har diagnoser?