• Anonym (Hjälp)

Löss!

Jag har panik på dessa jäkla löss. Enda sen dotterns skolstart förra året då lössen bara gick runt, har vi haft återkommande problem. Har köpt lincin shampo och någon dödande spraybehandling på apoteket. Flera olika luskammar( men insett att nitfree i metall är bäst). Lagt flera tusen i år men blir endå inte av med dom. Det finns kvar massor med levande löss kvar efter båda de behandlingarna jag använt mig av. Sen har jag förstås fortsatt kamma rehelbundet men de kommer tillbaka hela tiden.

Tror att det är jag som är den som återsmittar barnen hela tiden då jag har svårt att luskamma mig själv tillräckligt bra. Använder balsam och balsam spray men tror ändå att jag missar löss när håret bara tovar sig.

Är det någon som vet om det finns starkare lus medel att få tag i på recept? Eller andra knep. Är villig att prova det mesta förutom att klippa mig kort.

• Svar på tråden Löss!
  • Anonym (Kvinna31)

Jag fick rådet att köra med behandlingen var tredje dag i en vecka uppehåll i 10 dagar och var tredje dag igen . Och kamma ordentligt under den tiden

• Anonym (Handplocka)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-18 18:33:12 följande:

Jag har panik på dessa jäkla löss. Enda sen dotterns skolstart förra året då lössen bara gick runt, har vi haft återkommande problem. Har köpt lincin shampo och någon dödande spraybehandling på apoteket. Flera olika luskammar( men insett att nitfree i metall är bäst). Lagt flera tusen i år men blir endå inte av med dom. Det finns kvar massor med levande löss kvar efter båda de behandlingarna jag använt mig av. Sen har jag förstås fortsatt kamma rehelbundet men de kommer tillbaka hela tiden.

Tror att det är jag som är den som återsmittar barnen hela tiden då jag har svårt att luskamma mig själv tillräckligt bra. Använder balsam och balsam spray men tror ändå att jag missar löss när håret bara tovar sig.

Är det någon som vet om det finns starkare lus medel att få tag i på recept? Eller andra knep. Är villig att prova det mesta förutom att klippa mig kort.

Nitfree är bästa kammen , men tyvärr inte tillräckligt bra. Jag har bevisligen själv sett både löss och ägg glida igenom upprepade gge utan att följa med.

Döttrarna har ofta, sprids på skolan oavbrutet.

Jag kammar först. Sen handplockar jag.

Det är tidskrävande (2 h på äldsta) , men otroligt effektivt. Det gäller att gå igenom HELA håret NOGA. Tuuunna slingor åt gången. Tar du för tjockt är det lätt att missa. Dra loss ägg och löss öängst med hårstrået med naglarna .

Schamponera efteråt med Linicin.

15 min tar jag istället för 10.

Jag gör alltid en till behandling dagen efter oavsett, för vissa överlever har jag lärt mig.

På mog själv är det svårare. Ingen i familjen klarar vara lika noggrann som jag. Desto viktigare att jag själv kammat noga och behandlat ordentligt.
  • Fjäril kär

Be någon annan att kamma ditt hår. Få hjälp av partner, mamma, kompis eller så.

Och upprepa behandlingen ofta i ditt eget hår.

Jag har hår ner till midjan och behandlar med lusschampo var tredje dag i ca 10 dagar. Och kammar noga.

• Anonym (...)

Hade jättesvårt att bli av med löss förra året, fick då tips av apotekspersonalen att sluta med balsam. Det kapslar in löss och ägg så att de överlever behandlingen. Det funkade. Använde även spray Prevent och fick inte tillbaka lössen.

• Anonym (Hjälp)

Tack alla. Ska på mig själv prova ert var tredje dag schema med behndling och med barnen kamma supernoga. Tyvärr lär det väl komma tillbaka på dottern nu med skolstarten men jag får inte slarva och kanske försöka att inte ha hennes hår utsläppt där.

• Anonym (Hjälp)

Tack alla. Ska på mig själv prova ert var tredje dag schema med behndling och med barnen kamma supernoga. Tyvärr lär det väl komma tillbaka på dottern nu med skolstarten men jag får inte slarva och kanske försöka att inte ha hennes hår utsläppt där.

• Anonym (Hjälp)

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (D) skrev 2019-08-18 20:12:50 följande:

Paranix sensitive säger jag bara

En behandling dödar allt. Man behöver inte ens kamma efteråt www.paranix.eu/se/behandling-l%C3%B6ss/paranix-f%C3%B6r-l%C3%A5ngt-h%C3%A5r

Tack! Ska införskaffas genast.
Svar på tråden Löss!