Anonym (Ts) skrev 2019-08-15 15:27:29 följande:
Jag har bra värde på FSH (7,8) som väl är kopplat till äggkvalite? Kunde bli gravid för 3 år sedan men det kan ju gå fort... funderar på vad jag kan göra för att öka chansen nu. Iom det specifika amh-problemet. Har hört att med lågt amh kan man inte göra ivf så undrar vad jag kan göra för att öka chansen att det funkar naturligt.
Har inga tecken på klimakterie eller sköldkörtelproblem. Mensen är ev ngt kortare sedan min graviditet för tre år sedan (blev det efter aborten - hade 5 dagar innan och sedan blev det 3) men annars inget konstigt. Inga svettningar eller så heller.
Jag vet inte om min mamma, men vet att hon iaf hade mens i min ålder (en gång ville hon inte bada pga mens). Vi har inte så nära relation så kan nog inte fråga.
Jag känner att äggdonation vore jättejobbigt. Kanske ändrar mig om det inte går på annat sätt men då min partner är adopterad är det viktigt för honom att barnet får mina gener. Så det blir en senare tanke om det inte funkar annars och ett stort steg för oss.
Fsh visar inget om äggkvalitet (inte amh heller), däremot brukar ett högt Fsh indikera få ägganlag och en risk för fertilitetsproblem.
Om jag minns rätt ska Fsh mätas vid ett visst intervall i menstruationscykeln, åtminstone när man undersöker fertiliteten.
Hur som helst, varken Amh eller Fsh säger något om äggkvalitet, bara om hur många anlag det finns. Det som talar för sämre kvalitet är åldern. Men, det kan också vara så att det är din partner som har dåliga eller få spermier, så ni borde ta kontakt med en klinik och kolla upp er. Det brukar vara landstingstaxa hos många privatkliniker och kortare köer.
Äcen spermiekvalitet kan ändras med tiden, på grund av nfektioner, för tajta kalsonger etc
Just nu finns det för lite underlag att gå på för att säga att du inte kan få barn, det är så mycket som kan påverka, inklusive partnern, så lägg inte så mycket vikt på Amh-värdet.