När blir Sverige medlem i NATO?
Som frågan lyder.. när tror ni Sverige blir medlemmar i NATO?
Våran nuvarande regering verkar vara positiv till det, trots att Putin har varnat att det anses som provokation.
Som frågan lyder.. när tror ni Sverige blir medlemmar i NATO?
Våran nuvarande regering verkar vara positiv till det, trots att Putin har varnat att det anses som provokation.
Är vi inte redan med sedan länge i allt utom på pappret?
Är vi inte redan med sedan länge i allt utom på pappret?
Vi arbetar alltså primärt med länder som är inom NATO men inte direkt NATO per se.
Man utför arbeten tillsammans men medan exempelvis Frankrike åker runt och tar ut ISIS och liknande grupper brukar Sverige hjälpa lokalbefolkningen, skydda punkter samt rekognosera.
Däremot sker de nog mer med specialstyrkorna. Sverige en del under FN flagg tillsammans med NATO länder ex minusma.
Nej, det finns en hel del vi inte är det av.
Vi saknar dessutom möjligheten att tillgodoräkna kurser skedda inom NATO om det inte finns ett svenskt dito.
Exempelvis kan jag inte ta mina år under utländsk flagg i NATO land och fortsätta i Sverige utan måste börja om på noll medan i Danmark skulle de kunna se exakt vilka kurser / utbildningar jag genomfört.
Vi genomför heller inte operationer med NATO eller ledda uppdrag. Däremot tränar vi en del och har en del samkört samt.kompatibel utrustning.
Känns som rätt marginal saker. Ingen samordning av kurser?
På min tid hade vi gemensamma krigsplanering, sammanbygda sambandnät, utbyte av underrättelseinformation mm. Det viktiga dvs