• mallalala

Tredje barnet - sannolikhet att bli snabbt gravid om lätt med första två

Jag och mannen är sugna på en trea. Jag är dock 35 år nu och börjar nojja att det inte ska gå. Med första barnet (idag 5,5 år) blev jag gravid på andra försöket och med andra barnet (idag 3 år) blev jag gravid på första. Är sannolikheten större att snabbt bli gravid om det gått enkelt med de första. Eller finns det inga sådana samband?

• Svar på tråden Tredje barnet - sannolikhet att bli snabbt gravid om lätt med första två
  • Anonym (Anna)

Jag tror att det mest troligt kommer gå ganska snabbt eftersom det gjort det tidigare. Men det kan ju ta lite längre tid nu när du är 35 år.

När jag var 35 blev jag gravid med mitt tredje barn. Vi hade då försökt i 1,5 år. Med första barnet tog det över ett år. För oss har det alltid tagit tid bli gravida.

Hoppas det kommer gå bra för er.

• Anonym (Anonym)

Jag tror att det är troligast att det går snabbt igen i och med att de första gick snabbt. Jag tror generellt att för dem det tar tid när de är 35 + även hade tagit längre tid när de är yngre. Men det är ju väldigt individuellt såklart. Jag blev gravid med första på första försöket året jag fyllde 36. Andra tog direkt efter första mensen året jag fyllde 38. Blev tyvärr ett sent missfall. Sedan gravid på andra ÄL efter det. Så jag har varit lyckosam med fertiliteten. Lycka till!

mallalala skrev 2019-08-03 18:28:34 följande:

Jag och mannen är sugna på en trea. Jag är dock 35 år nu och börjar nojja att det inte ska gå. Med första barnet (idag 5,5 år) blev jag gravid på andra försöket och med andra barnet (idag 3 år) blev jag gravid på första. Är sannolikheten större att snabbt bli gravid om det gått enkelt med de första. Eller finns det inga sådana samband?

• Anonym (K)

Omöjligt att säga. Jag var 25 år när jag blev gravid första gången och det gick på första försöket. Andra gången jag blev gravid var jag 28 år och då tog det tre försök. Jag fick mf i v 7 och efter det blev jag gravid andra äl efter mf (men äl strulade så det tog fyra månader efter mf). När jag var 31 år blev jag oplanerat gravid så det var inget försök alls men även den graviditeten slutade med mf i v 7. Då bestämde vi oss för att aktivt försöka bli gravida igen och räknade med att det skulle gå snabbt eftersom de fyra tidigare graviditetena blivit till på max tre försök men så blev det inte. Det tog åtta försök innan det tog sig igen. Jag vet att det inte är lång tid egentligen men för mig kändes det jättelänge! Idag blir får lilla trea fem veckor och han var värd all väntan. <3 Lycka till!

• Omstart2019

Barn 1, 23 år, och barn två, 26 år, tog sig på ca 2:a försöket. Tredje barnet nu var jag 35 och det tog 7 månader. Rent statistiskt så tar det väl lite längre tid efter 35, men det behöver ju inte alls göra det för just dig. Finns många ?äldre? som det går fort för.

2007, 2010, och 3/6 2019
  • Anonym (Nope)

Det finns tyvärr inga samband mellan hur snabbt det gått med tidigare grav och hur det kommer gå nu. Har du tur går det snabbt! Lycka till!!

• mallalala

Tack för era svar. Förstår att det såklart är omöjligt att svara på. Time will tell... vill bara så gärna nuuuuu!

Svar på tråden Tredje barnet - sannolikhet att bli snabbt gravid om lätt med första två