1,5 åring som inte pratar alls...
Min son är 1,5år (snart 20månader) och pratar inte, inte alls. Han har 6-8 ord som han använder ytterst sparsamt, han säger inte ens ja, nej eller mamma. De få ord han har (hej, där, boll, dansa, baba (pappa), kex, bok, napp) de är ju inte jättetydliga (vi föräldrar och närstående förstår) och används sparsamt. Han använder gester ist, han vinkar för hej och hejdå, vill han nåt så pekar han, eller handfast tar någon i handen och försöker visa vad han vill. Han förstår enkla instruktioner och det märks att han förstår vad som sägs, men han verkar inte vilja härma, jag försöker leka ljudlekar där han ska härma men han vill inte, han härmar allt annat vi gör kroppsligen (ger man han en nyckel springer han till dörren och ska vrida den i låset, han fick tag i en tom mjölkkartong då gick han direkt och skulle slå mjölk i våra kaffekoppar) men inte ljud. Han låter en massa men inget som jag förstår mig på över huvudtaget. Jag förstår att det är individuellt, och då han har god språkförståelse och är social och interagerar med andra på ett normalt sätt så är jag inte särskilt orolig, men skulle vilja ha erfarenheter av andra föräldrar med barn som varit sena med talet. Några tips? Hur gick det och när lossnade det för er? Han börjar ju bli frustrerad själv när vi inte förstår honom, och han söker ofta kontakt med andra barn i lekparken och så men det blir så svårt när han inte kan göra sig förstådd och det gör lite ont i mammahjärtat...