• Mbga

Hålla graviditeten hemlig

Hej!

Jag har precis fått veta att jag är gravid med mitt första barn. Jag är precis påväg till en veckas semester med min partner och några vänner. Hur håller jag detta hemilgt? Jag är den som aldrig tackar nej till alkohol, älskar rött kött, chark och ost. Detta vet mina vänner om. Dem vet även att vi tänkt försöka få barn i år, men inte när vi tänkt börja.

Ska även iväg på en resa över en hel helg med jobbet utomlands. Här kommer det absolut att uppmärksammas om jag inte dricker eller undviker viss mat. Maten kommer serveras vid bordet och jag kommer inte på förhand veta vad som kommer serveras.

Behöver alla tips jag kan få! Vet inte hur jag ska hålla detta hemligt i 3 månader.

• Svar på tråden Hålla graviditeten hemlig
  • Barbro45

När det gäller jobbresa blir det nog inga problem när det gäller alkohol. Du kan säga att du äter en kur med Flagyl på grund av en tandinfektion, sen att den där infektionen gör att det gör ont att tugga vissa saker och att annat inte smakar så bra. För tandinefektioner brukar det vara 3 tabletter/dygn i 7 dagar.

Resan med vännerna blir nog svårare. Varför inte berätta sanningen där och be dem hålla tyst om det. Är de goda vänner så förstår de säkert. Grattis och ha en trevlig resa.

• Anonym (J)

Om dina vänner vet att ni planerar att skaffa barn i år säg att du avstår alkoholen för det, bäste vore om du kan få med din sambo på det. Jobbet kan du väl säga att du kör vit månad.

• nnnnnnnn

Varför hålla det hemligt? Blir det barn så blir det, annars kan det vara bra att de vet om hur läget är (att det inte gick vägen). Jag har hamnat i ungefär samma situation och sagt något vagt typ: "ni kan hålla tummarna men det är inget vi pratar högt om på flera månader". Alla förstod och visade hänsyn till att det var sjukt tidigt och oron för mf.

Men om man vill hålla det hemligt tills RUL eller KUB är genomfört så man har sett ett levande foster som stämmer i storlek, så hade jag gjort som några redan tipsat om:

* Ni vet att vi tänker börja försöka senare i år, så vi lägger om vanorna redan.
    eller
    * Kör en vit månad.
    eller
    * Sjuk otur att få UVI/halsfluss såhär inpå semestern, tur att det inte smittar!
    eller
    gå till baren och beställ en fördrink (alkoholfri såklart) och säg att du vill att de i smyg ger dej alkoholfri öl/vin/cider när de serverar vid bordet. Sen är det kanske smart att beställa sist och inte samma som alla andra. Om det tex beställs in 2 flaskor rött vin, så säger du att du hellre tar äpplecider/öl. För då blir det inte konstigt att du får i glas och inte ur samma flaska som alla andra.

Svar på tråden Hålla graviditeten hemlig