Sexuella Trakasserier
Hej på er,
Jag blev precis anklagad för sexuella trakasserier på jobbet. Men jag kände att det togs helt ur context, och därmed så vill jag veta när exakt gränsen går. För jag vill att alla ska må bra oavsett deras kön.
Jag är en kille och de flesta av mina anställda är tjejer.
Jag är chef.
Det var en vanlig dag på kontoret och alla skrattade och skämtade. Tjejerna pratade om killar och hur inte någon går och lita på. De frågade saker direkt till mig och jag sa att de valde fel killar. Så går dagen. En av dem börjar prata om killarna på företaget och att vi behöver ha fler killar på vårt kontor. De tillför en annan atmosfär. Det slutade med att de började fråga om folk var singlar osv och under konversationens gång så sa jag att det finns faktiskt killar som har frågat efter dig. Hon blev intresserad och ville veta vilka, jag sa att jag inte kunde avslöja några namn. Vi skrattade och hon försökte hela tiden få mig och säga vilka det var jag vägrade och skämtade bort det.
Nu helt plötsligt så har hon vänt sig till min chef och sagt att jag sexuellt trakasserat henne genom att säga att det finns vissa på företaget som tycker hon är snygg. Jag pratade med henne och bad om ursäkt och förklarade att under omständigheterna så var det en naturlig del av konversationen och det var inget som jag tänkte var offensivt. Hon sa att hon inte kunde förstå varför folk tänker så och jag sa att i allmänhet så tänker alla på hur folk ser ut.
Men sen skiljer det sig om man säger det ut högt. Du är ju snygg och jag antar att många tänker på det sen om de säger det ut högt då är det annorlunda. Som för mig jag är tjock, folk tänker säkert på det men sen om de säger det direkt till mig så blir det en annan situation.
Hon sa återigen att jag har trakasserat henne för att jag har sagt att hon är snygg. (Där kanske jag gjorde en tabbe av mig) men den första gången känner jag är nonsens.
I och med detta så blev jag fundersam. Tjejerna har ofta påpekat att de behöver mer män på kontoret, "ögongodis", "det finns inga bra och kolla på, man måste gå till (en specifik butik)" osv. Jag har aldrig reagerat på något utav detta då alla skrattade och jag tog allt som ett skämt.
Men nu när jag tänker efter så är anledningen till att ingen kille arbetar på just det kontoret är för att alla killar säger att de inte vill vara där.
2 heltidare har bytt kontor och 3 av mina extringar vill helst inte jobba där.
De gav mig alla olika anledningar till varför de inte vill vara där, men I och med det som hände mig så börjar jag fundera om de kanske känner sig utsatta?
Hur vet jag vart gränsen går och när ska jag reagera? Som sagt jag vill att alla ska må bra oavsett vad de identifierar sig som.
Tack för all råd