Om jag jämför mellan Coop och Hemköp, för det är de jag handlar hos 90% av gångerna, så är Coops personal, trevliga, kunniga och tillgängliga, och är det något de inte vet eller kan så hittar de någon som kan eller kollar upp det själva, medan den enda personal man kan hitta i Hemköpsbutiken i de i den manuella disken och de har ingen koll på butiken eftersom de jobbar för delihandlarna.
I klädaffärer (jag hatar att handla kläder) så upplever jag "billighetsmärkena", typ Kappahl, Lindex osv, som myket öppna och hjälpsamma mot ALLA kunder som kommer, oberoende om man som jag är kort och smal eller som min syrra är tjock och lång. Bara att hojta till så får man hjälp. HM är undantaget, de uppskattar verkligen varken mig eller min syster. Hon är för tjock och jag är för kort.
Sedan finns också aspekten av VAD man kallar för god service, vilket är kulltrellt. Läste på en annan site om svergies "urusla customer service och bemötande", saker som jag tror att medelsvensson skulle kalla för ok eller till och med uppskatta. Hittar den inte nu, men en sak som så klart fastnade i mitt minne var skillnaden i bemötande mellan svensk servis-personal vs amerikansk. I Sverige "ser man inte röken av dem om man inte påkallar deras uppmärksamhet" ("alla" är överens om detta) och i USA "är det trevliga, uppmärksamma och frågar hela tiden om man behöver/vill ha något" (enligt vissa) eller "hänger de över axeln och stressar och man får inte äta ifred" (enligt andra)