• Mamma Mu1

Illamående

Hjälp!! Jag är gravid i vecka 9 med andra barnet och har mått lite illa till och från till skillnad från med sonen då jag knappt var illamående alls. Men nu har jag sedan igår mått så illa att jag ärligt talat inte vet vart jag ska ta vägen. Jag kunde inte sova inatt för jag kände att jag kräks när som helst och idag har jag inte kunnat ta mig ur soffan där jag fortfarande ligger. Jag hade lovat sonen att göra något roligt men han fick gå ut med sin pappa till slut för jag är helt förstörd. Jag inser nu att herregud är det såhär andra haft det?! Men vad ska jag göra? Är det normalt att det dyker upp så extremt i vecka 9? För de flesta avtar det ju i vecka 12? Jag har.inte.kräkts men jag har inte.så nära till att kräkas. Det känns som att jag skulle må bättre om jag hade kunnat det men det är nog bara inbillning.

Ni som mått riktigt illa, har ni något tips som faktiskt funkar? Känner mig desperat!

• Svar på tråden Illamående
  • Babymama

Jag har mått så illa under alla mina graviditeter (fyra). Det enda som hjälper tycker jag är medicin. Du kan köpa Postafen receptfritt på apoteket och se om det fungerar för dig. Man blir lite trött av dem men de tar udden av illamåendet. Fungerar de inte ber du bara barnmorskan skriva ut Lergigan i någon form (jag har inte tagit Lergigan comp utan Lergigan mite eftersom jag inte tål koffein, men många gillar comp).

För mig har illamåendet varit som allra värst mellan vecka 9-13/14 ungefär så jag tycker inte att det låter konstigt att du mår väldigt illa nu.

Andra saker som har hjälpt mig lite grann är att äta regelbundet så att magen aldrig är tom (kanske något litet en gång i timmen). Speciellt viktigt att äta något innan man går ur sängen på morgonen. Jag var tvungen att ha något i sängen så att jag inte ens behövde vända mig innan jag åt. Vila är också bra för utmattning gör en mer illamående.

Sen är det också bra att försöka göra något åt illamåendet innan det blir alltför jobbigt för det är svårare att bryta ju värre det blir. Kvinnor som haft hyperemesis rekommenderas exempelvis i vissa fall att börja äta medicin mot illamående redan när de känner minsta lilla illamående i början av graviditeten.

• Jag är bara jag

Mådde illa mellan v.9 till v.25 med första barnet. Fick Lergigan Comp utskrivet av läkare- det hjälpte. Åt inget sött, mest jättesalt mat för det mådde jag inte lika illa av. Med andra barnet mådde jag illa v.7 till 27. Kräktes en gång, men var extremt luktkänslig så jag fick undvika massor som säkert hade fått mig att spy om jag utsatts för det.

• Jagochdublirvi

Testa:

Postafen

Åksjukearmband

Äta lite men ofta, testa dig fram till vad som fungerar. Första graviditeten var det vindruvor som fungerade, gick och smååt det konstant under de första veckorna efter att jag upptäckt hur bra det fungerande. Med andra barnet var det en speciell sorts halstabletter

Distrahera dig, för mig har det varit lättare att hantera illamåendet när jag haft fullt upp. Visst, jag blev fortfarande grymt illamående men det gick lättare att hantera

Försök att se till att vara utvilad, trötthet gjorde mig ännu mer illamående

Ingefära i oliks form blev jag tipsad av en läkare som själv hade lidit av extrem graviditetsillsmående, det hade hjälpt henne. Det fungerade inte för mig kan jag tillägga. Tvärtom.

Akupunktur

• Mamma Mu1

Tack snälla ni <3 det har blivit lite bättre, men långt ifrån bra. Är i vecka 11 nu och då och då under dagen blir jag så illamående så att jag inte kan röra mig. Fattar inte att det kan vara så olika. Det är andra barnet men fjärde graviditeten och har inte känt detta extrema tidigare. Tycker så synd om er som haft det så långt in i graviditeten som ni beskriver. Hemskt! Jag håller tummarna för att det ska släppa snart. Så man kan bli lite mer som sig själv igen. Känner mig ju helt förstörd.

Svar på tråden Illamående