• Mallan78

Fattar ingenting ultraljud

Den 16/6 testade jag positivt. Var på tidigt ultraljud den 18/6 som endast visade en förtjockad slemhinna på nästan 22 mm. Var på ytterligare ett ultraljud den 27/6 som visade på vad hon trodde en gulesäck och lite fostervatten . Idag var jag på Crocus ultraljud för att se om det hänt nåt. Moniuqe som gjorde ultraljudet hittar ingen graviditet alls?! Säger att slemhinnan endast är ca 6,1 mm . Hon börjar också titta på min lever och njurar osv och jag förstod inte riktigt varför. Hon råder mig att ta om min gravtest och komma tillbaks om 7-10 dagar. Kan slemhinnan bara minska så drastiskt ? Jag har inte haft någon blödning . Testen visar positivt fortfarande och jag har symtom som illamående då och då. Kan en graviditet bara försvinna ? Jag förstår verkligen ingenting. Sista mens var 17/5 , kan ha varit något senare också

• Svar på tråden Fattar ingenting ultraljud
  • OmNemo

Följer tråden då jag är i en liknande sits och också undrande.

Va på VUL idag som inte visade något men positiva grav test. Missade dock att fråga om slemhinnan.

Tycker väntan känns så jobbig! Inte veta vad som händer i kroppen och bara vänta. Hoppas nån kunnig kan ge svar på dina frågor! Har du planerade återbesök?

Kram

• LLW

Hej

Jag är i samma sits, med nästan exakt samma datum. Vi har gjort ivf och senaste mensen började 15/5. Testade positivt 17/6. I fredags, när jag var i vecka 6+2 åkte vi till kvinnokliniken efter att jag haft en blödning på torsdagen.

Läkaren kunde se hinnsäck på 9 mm, en tjock slemhinna men inget foster. Han trodde att jag inte var så långt gången som jag sa, men eftersom jag gjort ivf vet jag ju exakt när ägget blev befruktat. Han rådde oss att vänta en vecka för att se om något skulle hinna hända.

Idag var vi hos ivf-kliniken. Läkaren där konstaterade utan tvivel att det inte finns och aldrig kommer finnas ett foster i hinnsäcken. Den hade växt till 12.3 mm sen i fredags, men var alltså fortfarande tom. Hon sa att när man är så långt gången, idag i 6+6, så SKA det finnas foster med hjärtslag. Det kommer inte att dyka upp ett om en vecka, utan det embryo som fanns och började växa har dött och tillbakabildats. Missed abortion heter det, när kroppen fortfarande tror att man är gravid men inget levande foster finns kvar. Kroppen har inte fattat än att det dött och att det ska stötas ut, men det kommer att ske inom några veckor om man inte tar bort det själv.

Jag har fortfarande starka symptom som molvärk, ömma bröst och illamående. Kommer förmodligen ha det ett bra tag till. På torsdag ska vi till kvinnokliniken igen och bestämma hur vi går vidare.

Jag har inte smält det än. Vi har försökt i tre år och gjort tre ivf behandlingar. Detta var första gången vi lyckats få ett plus, så att gå igenom detta nu är en mardröm.

• Mallan78

Tror det helt enkelt är för tidigt för oss alla tre???? Till dig som gjort IVF- jag har läst att foster kan ha olika tillväxtfaser så sitt lugnt ner i båten??. Du har ju hinnsäck och allt annat och det är ju jättepositivt!!!

Jag läste min rapport från Crocus nu och det står nåt om att gulkroppen är ca 1,75 CM.

Men det är också det enda som syns och min numera mini slemhinna som minskat med 16 cm utan blödning .. Kan den ha absorberats upp? Eller mätte hon helt fel?

• Anonym (Sent på vul)

Jag hoppas det går bra för er alla. Men kan dela med mig lite av mina erfarenheter från 2 st av mina graviditeter. Mig har det synts jätte sent på.

1 graviditeten åkte jag in när jag var i 6+5 pga sån otrolig smärta dom misstänkte då utomkveds. Man kunde inte hitta någonting och jag blev hemskickad med svaret att det lär vara ett mf. Ca 6 veckor senare så började jag känna att kroppen var helt klart inte som den skulle och fick en tid till gyn. Då visade det sig att jag var i v. 13 med ett fullt levande foster.

2 graviditeten visste jag inte om utan var på kontroll för cellförändringar när dom berättade att urinprovet visade positivt. Då gjorde vul direkt men man kunde inte se något denna gång fick jag hcg prov direkt och sen komma tillbaka 2 dgr senare för ytterligare ett. När jag kom tillbaka för provtagning så meddelade läkaren att jag måste ha drabbats av ett utomkveds för att hcg proverna hade knappt stigit något. Åter igen gjordes vul och man såg inget och trots att jag inte hade några smärtor eller liknande så lades jag in direkt för op för utomkveds. När jag väl skulle få träffa läkaren som skulle göra op så tyckte hon att den förra läkaren gjort lite konstiga bedömningar och ville göra ett vul själv. Hon såg inte heller något. Men skickade hem mig igen ist för op. Hon tyckte jag kunde vänta några dagar eftersom jag inte hade några symptom. När jag väl kom tbx 4dgr senare kunde man se en graviditet klart och tydligt :)

• LLW
    Mallan78 skrev 2019-07-02 23:13:36 följande:

I vilken vecka är du?

Jag ska på ultraljud igen på torsdag

Kram

Jag skulle vara i vecka 7+0 idag. Ska också på ultraljud på torsdag, men för att konstatera mitt MA och få hjälp att få ut det. Hoppas verkligen det är annorlunda för dig!
  • LLW
    Mallan78 skrev 2019-07-02 23:17:51 följande:

Tror det helt enkelt är för tidigt för oss alla tre???? Till dig som gjort IVF- jag har läst att foster kan ha olika tillväxtfaser så sitt lugnt ner i båten??. Du har ju hinnsäck och allt annat och det är ju jättepositivt!!!

Jag läste min rapport från Crocus nu och det står nåt om att gulkroppen är ca 1,75 CM.

Men det är också det enda som syns och min numera mini slemhinna som minskat med 16 cm utan blödning .. Kan den ha absorberats upp? Eller mätte hon helt fel?

Tyvärr är det inte för tidigt. Jag har försökt hitta på så många undanförklaringar till varför det inte finns något, men har börjat acceptera nu. Min ivf läkare var som sagt helt säker på att det inte kommer att bli något. Utan tvivel. Vi vet ju exakt hur långt gången jag ska vara, och finns det inget spår av ett foster nu så kommer det inte dyka upp något :(

Hoppas du får svar på torsdag! Vet hur vidrigt det är att inte veta.
  • LLW
    Mallan78 skrev 2019-07-02 23:17:51 följande:

Tyvärr är det inte för tidigt. Jag har försökt hitta på så många undanförklaringar till varför det inte finns något, men har börjat acceptera nu. Min ivf läkare var som sagt helt säker på att det inte kommer att bli något. Utan tvivel. Vi vet ju exakt hur långt gången jag ska vara, och finns det inget spår av ett foster nu så kommer det inte dyka upp något :(

Hoppas du får svar på torsdag! Vet hur vidrigt det är att inte veta.
  • OmNemo

Så tråkigt att höra att vi är flera som är i liknande situation! Men så värdefullt att kunna ta del av varandras erfarenheter och att kunna bolla tankar och idéer!

På ett sätt en tröst att få ta del av era berättelser, känns inte riktigt lila ensamt i den känslomässiga karusellen mellan hopp och förtvivlan.

Hoppas att ni båda får mer svar på torsdag. Ovissheten är så tung.

För mig tror (hoppas) jag att det är som du skrev Mallan att det enbart är för att det är för tidigt som det inte syns något. Ska ta uppföljande blodprov på torsdag å får svar på blodprovserien på fredag så då blir jag väl lite klokare. Är osäker på vecka för min del, enligt senaste mens (21/5) så vecka 6 men brukar ha lång cykel så tror snarare på V4-5.

Svar på tråden Fattar ingenting ultraljud