Problem hemma
Hej!
Jag har ett problem hemma med min storebror som är 24 år gammal. Jag är 22 år gammal
Det är så att vi kom till Sverige 2015 och började från noll.
Kort sagt så kunde jag och resten av familjen gå vidare med livet och komma in i det nya samhället men inte min bror, som fick depression och satt bara hemma och ville inte göra någonting. Han lärde inte sig språket och inte jobbat, han bara satt hemma helt enkelt.
Nu till problemet att han började med droger som han själv tyckte det var lösning till depressionen. Trots att morsan och farsan och även jag och min syster som är 17 år gammal försökte hur många gånger som helst att prata med honom och få han sluta och börja rätt igen men varje gång lovar han att han ska sluta med allt så gör han inte det utan då fortsätter han. Nu har han blivit våldsam mot oss och gnäller på allting och vill bara ha tjafs och bråk hela tiden. Han har varit våldsam mot alla i familjen. Han skriker och kastar saker och även kan det leda till att han slår någon.
Nu är det så att vi orkar inte mer med all stress han gör hemma, ingen av oss mår bra pga honom, även lillasyster sitter och gråter när han börjar bråka men det skiter han i. Hon sa till och med till honom att jag mår inte bra pga dig och jag vill inte att du ska bo hos oss. Men han agerar inte på vad hon eller familjen säger utan han gör bara som han vill.
Jag tänkte fråga vad finns det för lösningar? Jag vill inte förlora lillasyrran och inte mina föräldrar heller bara för att min bror tänker bara på sig själv och skiter i hur vi mår trots att vi försökte hjälpa han med alla möjliga sätt.
Någon som vet vad vi kan göra? Eller varit med om något liknande?
Tack på förhand