• Obalem

Har ditt tidigare preventivmedel påverkat din barnverkstad?

Som rubriken lyder så undrar jag hur din kropp reagerade när de inte fanns några hormoner eller dylikt i vägen?

Jag är inne på andra månaden utan varken mens eller plus på äl sticka eller grav.test efter att jag tog ut min spiral. Båda ?mensveckorna? har jag haft symptom åt alla håll och kanter plus en gnagande mensvärk men ingen mens i sikte... börjar bli otålig att få tillbaka min normala rytm i kroppen!

• Svar på tråden Har ditt tidigare preventivmedel påverkat din barnverkstad?
  • Anonym (.)

Men 2 mån är ju ingenting. Hade du hormonspiral? Då kommer ju fertiliteten tillbaka direkt eftersom du ju har din ägglossning kvar. 

• Anonym (Samma här)

Jag slutade med zoely för två månader sedan och har ännu inte återfått mensen. Har slutat med p-medel två gånger tidigare och blivit gravid direkt så vet inte varför det tar tid denna gång.

Direkt efter jag slutat kände jag molvärk i magen i ca 2 veckor och var säker på att mensen var på G. Förutom det har jag inte haft några symtom.

• Anonym (Ellie)

Det kan ta flera månader innan kroppen är okej igen. Det beror på hur lätt kroppen har att återhämta sig från hormonerna i spiralen och istället få igång sina egna hormoner.

Har du inte haft mens med din spiral så kan du räkna med att du troligen inte har haft ägglossning heller, så då behöver kroppen kicka igång det.

Vad jag har hört brukar många barnmorskor säga att 2-3 månader är normalt.

• Anonym (Ellie)
    Anonym (.) skrev 2019-06-28 05:50:04 följande:

Men 2 mån är ju ingenting. Hade du hormonspiral? Då kommer ju fertiliteten tillbaka direkt eftersom du ju har din ägglossning kvar. 

Långt ifrån alla har ägglossning kvar när de har hormonspiral. Har man ingen mens så har man helt sannolikt ingen ägglossning heller...
  • Obalem

Jag blev gravid nästan direkt! Dock missfall i mitten på juli...

• Anonym (Ellie)
    Obalem skrev 2019-09-03 09:08:50 följande:

Jag blev gravid nästan direkt! Dock missfall i mitten på juli...

De pratar också i podden om att det inte finns några som helst studier på hur preventivmedel påverkar en eventuell graviditet. Man har bara tittat på hur många som blir gravida ett år efter uttag, man har inte tittat på tex missfallsfrekvens, så det är egentligen ingen som vet om preventivmedel påverkar missfallsrisken.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-03 08:34:01 följande:
    Långt ifrån alla har ägglossning kvar när de har hormonspiral. Har man ingen mens så har man helt sannolikt ingen ägglossning heller...
    Nja, det är fel. Hormonspiralen fungerar på så sätt att en slemhinna inte byggs upp, alls i livmodern, dvs inget att blöda ut. Ägglossning har man som vanligt. /en bm
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (.) skrev 2019-09-19 06:21:07 följande:

Nja, det är fel. Hormonspiralen fungerar på så sätt att en slemhinna inte byggs upp, alls i livmodern, dvs inget att blöda ut. Ägglossning har man som vanligt. /en bm

Det är dess huvudsakliga syfte men den KAN också hämma ägglossning. Och eftersom ts efter uttag fortfarande inte har mens så har hon sannolikt inte heller ägglossning än.

www.preventivmedel.com/hormonspiral

www.umo.se/sex/skydd-mot-graviditet/hormonspiral/
Svar på tråden Har ditt tidigare preventivmedel påverkat din barnverkstad?