• MamaToK

Pågående missfall.

Varning! Rätt beskrivande text.

Hej,

I onsdags (var i vecka 10+5) var jag inne på kontroll på kvinnokliniken då jag hade haft lite ljusbruna flytningar under tisdagen och en väldigt sparsam blödning, hade inte heller haft ont. Ljög lite om blodmängd och smärta för att få en kontroll. 1177 sa på tisdagkvllen att jag skulle avvakta, det var normalt med blödning tidigt under graviditeten. Vilket det också är så vi var inte jätteoroliga. Trodde ändå att det skulle vara bra där inne.

Men tyvärr upptäckte de MA, den lille hade dött i ca v7+0. Vi blev/är såklart helt förkrossade! =( vår lilla januaribebis kommer inte. Vi har en dotter på 10 månader och vi hade verkligen sett fram emot att ha de så tätt. Men hon röjer ju gärnet här hemma så man har ju nästan inte tid att sörja. När hon sover sköljer det över en liksom.

Men i alla fall, i onsdags efter de upptäckte det hemska, så fick jag valet att göra medicinsk abort hemma med cytotec eller skrapning. Valde cytotec först för jag ville bara fly fältet och åka hem! Men efter att ha landat hemma, tänkt och googlat lite så ändrade jag mig. Ringde kk i torsdags och fick sen tid för skrapning på tisdag. En evighet bort! Så det var bara att vänta. Men började få mer blödning redan i onsdags, som en lätt mens. Den har ökat lite successivt, men har inte haft ont.

Idag började jag få rätt ont, som lätta värkar och det hjälpte inte med alvedon och ipren. Det var efter lunch och då började jag också blöda lite mer. Sen typ innan kl 20 idag så knäppte det till och det blev alldeles varmt och blött i bindan. Trodde det var blod, men det var som vatten. Måste varit det lilla vattnet som gick. Efter det försvann värken, men blev fast på toan, det typ rann verkligen blod ett tag och det kom ut flera slemmiga blodklumpar. Usch! =/

Det är först nu jag har vågat mig bort från toan en stund med tjock nattbinda på mig. Men inga längre stunder. Funderar på när det ska ge sig, det har ju dock lugnat sig lite och hoppas att jag slipper ha ont igen. Det känns lite, men inget extremt, lite mensvärk typ. Ska ringa kk imorgon och höra, lär ju kanske inte behöva skrapning nu.

Vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget, känns bara skönt att skriva av sig lite under tiden man spolar ner resterna av det vi trodde skulle bli vår älskade lilla januaribebis i toaletten.

Allt blir bra tillslut och livet går vidare!

<3

• Svar på tråden Pågående missfall.
  • Anonym (sessis)

Kram. Har också gått igenom ett ma. Det upptäcktes på KUB. Jag hade dock inga blödningar så jag gick runt med ett dött foster i magen i ca 4 veckor. Det var hemskt.

Man får vara ledsen och sörja det som inte blev. Ta hand om dig.

Att gå igenom ett missfall är otroligt jobbigt.

• Anonym (Hmm)

Det är jobbigt m missfall. Har haft ett MA v11. Graviditeten hade avstannat v 7. Blödde kopiöst. Har det inte kommit ut ngt mer än lite slemmiga klumpar (och blod) måste jag nog tyvärr vara lite pessimist och säga att det mesta av graviditeten nog är kvar i livmodern. Jag blödde enorma mängder och det kom ut en slät klump lite större än ett hönsägg. Dagen efter störtblödning med akut skrapning. Om du tycker att du blöder mycket ska du inte tveka att åka in till gynakuten!!!

• MamaToK
    Anonym (sessis) skrev 2019-06-16 23:43:21 följande:

Kram. Har också gått igenom ett ma. Det upptäcktes på KUB. Jag hade dock inga blödningar så jag gick runt med ett dött foster i magen i ca 4 veckor. Det var hemskt.

Man får vara ledsen och sörja det som inte blev. Ta hand om dig.

Att gå igenom ett missfall är otroligt jobbigt.

Det är verkligen hemskt att få reda på att fostret i magen inte lever och att det har varit så i flera veckor. =( beklagar ditt MA!

Kram
  • MamaToK
    Anonym (Hmm) skrev 2019-06-16 23:54:34 följande:

Det är jobbigt m missfall. Har haft ett MA v11. Graviditeten hade avstannat v 7. Blödde kopiöst. Har det inte kommit ut ngt mer än lite slemmiga klumpar (och blod) måste jag nog tyvärr vara lite pessimist och säga att det mesta av graviditeten nog är kvar i livmodern. Jag blödde enorma mängder och det kom ut en slät klump lite större än ett hönsägg. Dagen efter störtblödning med akut skrapning. Om du tycker att du blöder mycket ska du inte tveka att åka in till gynakuten!!!

Det var massor med blod och stoora klumpar som kom under 2 timmars tid. Sen avtog det, blöder som mens nu. Så jag tror inte att det kan vara speciellt mycket kvar där inne. Får se vad kk säger när de ringer snart. Är rätt yr idag men mår ok ändå.

Beklagar ditt MA!
  • Ms W

Är i samma situation :( Var på vul igår v.10+1, fostret hade stannat i v.6 :( haft små blödningar men samtidigt molande växtvärk så har ändå hoppats. Men min kropp verkar inte heller stöta ut det själv så måste på skrapning. Om en vecka... kan inte heller ta mediciner för att framkalla ett missfall, för när jag gjorde en abort med det så höll jag på att förblöda, tappa 2liter och repande mej inte på ett år. Så rädd för att skrapningen nu ska förstöra något och att det är något fel på mej i och med missfallet :( är 31år så allt känns så hopplöst :( har äntligen träffat den rätta partnern och så blir det såhär. Känns som att det är mitt fel också. så orolig...

• Anonym (Hmm)
    Ms W skrev 2019-06-26 12:13:18 följande:

Är i samma situation :( Var på vul igår v.10+1, fostret hade stannat i v.6 :( haft små blödningar men samtidigt molande växtvärk så har ändå hoppats. Men min kropp verkar inte heller stöta ut det själv så måste på skrapning. Om en vecka... kan inte heller ta mediciner för att framkalla ett missfall, för när jag gjorde en abort med det så höll jag på att förblöda, tappa 2liter och repande mej inte på ett år. Så rädd för att skrapningen nu ska förstöra något och att det är något fel på mej i och med missfallet :( är 31år så allt känns så hopplöst :( har äntligen träffat den rätta partnern och så blir det såhär. Känns som att det är mitt fel också. så orolig...

Usch vad ledsamt för dig och din partner. Tycker inte att du ska oroa dig över skrapningen. Det är otroligt ovanligt med komplikationer som leder till att det blir svårt att bli gravid igen efter en skrapning. Fick själv akutskrapas efter en rätt sen MA och det gick bra. Inga problem att bli gravid igen trots att jag var nästan 40!!!

Det är svårt att lita på kroppen igen när den så

att säga sviker men försök att inte oroa dig. Missfall är otroligt vanligt och har du inte drabbats av upprepade missfall så behöver du inte börja oroa dig för att något är fel riktigt än.
  • Ms W

Tack fina för upplyftande ord <3 får hoppas på det bästa. Och så roligt att det gick bra för er! Verkligen <3

• MamaToK
    Ms W skrev 2019-06-26 12:13:18 följande:

Hur har det gått för dig? Beklagar verkligen det du går igenom. Det är inget man önskar någon annan!

Men tycker inte heller att du ska vara rädd för skrapningen. Det kommer gå bra ska du se.

Missfall är vanligt och du ska absolut inte klandra dig själv. Det finns typ inget du kan ha gjort för att det blev så. Inget är ditt fel! Men förstår att du är orolig.

Kram
  • Ms W

Har inte blött något sen jag var där för en vecka sen, konstigt att kroppen inte tar hand om det själv :/ Så imorgon är det dags för ul och skrapning. Mår så kasst för det, så orolig och orkar inte sortera tankarna. Känner inte igen mig själv alls. Hoppas bara det går bra imorgon nu så kanske man kan gå vidare sen :( Tack för omtanke och snälla ord <3 hur mår du efter allt?

Kram

• MamaToK
    Ms W skrev 2019-07-03 19:35:38 följande:

Har inte blött något sen jag var där för en vecka sen, konstigt att kroppen inte tar hand om det själv :/ Så imorgon är det dags för ul och skrapning. Mår så kasst för det, så orolig och orkar inte sortera tankarna. Känner inte igen mig själv alls. Hoppas bara det går bra imorgon nu så kanske man kan gå vidare sen :( Tack för omtanke och snälla ord <3 hur mår du efter allt?

Kram

Hur har det gått för dig? Hoppas att skrapningen och allt gick bra! Hur känner du nu?

Själv hade jag föredragit skrapning mot att behöva se allt komma ut i toan.

Mår faktiskt helt ok nu, drygt 3 veckor efter klumpen kom ut. Negativt gravtest 12 dagar efter och har kört med äl-test sen dess, vill bli gravid igen så fort som möjligt.
  • Ms W

Hej kämpar <3 jag måste få lite råd av erfarna.

Hade ett MA i Juli. Efter flera försök så plussade jag nu för en vecka sen, v.5 är jag beräknad till. Har fullkomligt panik... eftersom det blev MA sist. kollar om det kommer blod varje gång jag går på toaletten. Känner efter om jag har några symptom på att jag är gravid. Eftersom min barnmorska påpekade att jag inte hade nog ?mycket? molande och illamående förra gången, så har inte ens kontaktat dom, för jag vågar inte... Ska man ha ?hela paketet? varje dag? Dvs illamående, molande, spända/ömma bröst och att man dör av värmeslag? Vad är ?normalt?? Jag har ömma bröstvårtor och är varm. Igår och förrgår mådde jag illa typ hela dagarna. Dagarna före det molde de lite. Men inget av det idag?

Undrar hur ska jag orka igenom det här... tog så mycket på mej och vårt förhållande när det blev MA så undrar om vi klarar en gång till :( Så orolig :/

Svar på tråden Pågående missfall.