• Anonym (Ts)

3 månadersvaccin -nu ingen aptit

Har en fantastisk liten pojke som fick rotavaccinet + tremånadersvaccinet i måndags. På kvällen fick han lite feber men det gick över. Men sedan måndagskväll har han tappat aptiten.

Han äter jättedåligt igår totalt 210ml på ett dygn och idag sedan 06 tills nu 270ml. Han har bajsat, kissar (men av naturliga skäl lite mindre), ingen feber, pigg och glad.

Han är vanligtvis stor i maten och äter lätt 120ml åt gången lite för ofta.

Ngn som har erfarenhet av det här? Har pratat med 1177 fyra gånger och som säger att så länge han är pigg och glad och kissar så kan jag avvakta. Men jag känner mig orolig.

• Svar på tråden 3 månadersvaccin -nu ingen aptit
  • Aamon

Vår pojke var likadan. Blev så att han långsamt långsamt åt mer och mer. Ser inte fram emot nästa vaccin vid 5 månader...

• Anonym (.....)
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-13 20:47:48 följande:

Har en fantastisk liten pojke som fick rotavaccinet + tremånadersvaccinet i måndags. På kvällen fick han lite feber men det gick över. Men sedan måndagskväll har han tappat aptiten.

Han äter jättedåligt igår totalt 210ml på ett dygn och idag sedan 06 tills nu 270ml. Han har bajsat, kissar (men av naturliga skäl lite mindre), ingen feber, pigg och glad.

Ngn som har erfarenhet av det här? Har pratat med 1177 fyra gånger och som säger att så länge han är pigg och glad och kissar så kan jag avvakta. Men jag känner mig orolig.

Är nog bäst att du ringer 112 om du är orolig. Eller att du tar ditt förnuft till fånga och inser att de 4 gånger du ringt 1177 och de säger att det är lugnt räcker. Detta är anledningen till att vården är överbelastad.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (.....) skrev 2019-06-13 23:53:39 följande:

Är nog bäst att du ringer 112 om du är orolig. Eller att du tar ditt förnuft till fånga och inser att de 4 gånger du ringt 1177 och de säger att det är lugnt räcker. Detta är anledningen till att vården är överbelastad.

Hörru du, tagga ner! Det är 1177 som satt mig på uppringning efter en viss tid två dagar i rad för kolla om det blivit bättre. Märks att personer som du inte har vett att fråga för att förstå helheten innan du öppnar truten!

Du menar att ett barn som äter 1/5 av sitt dagsintag flera dagar i rad är fullt normalt?
  • Anonym (Ts)
    Aamon skrev 2019-06-13 22:04:18 följande:

Vår pojke var likadan. Blev så att han långsamt långsamt åt mer och mer. Ser inte fram emot nästa vaccin vid 5 månader...

Tack, då är han inte ensam.
  • Anonym (.....)
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-14 09:09:41 följande:

Hörru du, tagga ner! Det är 1177 som satt mig på uppringning efter en viss tid två dagar i rad för kolla om det blivit bättre. Märks att personer som du inte har vett att fråga för att förstå helheten innan du öppnar truten!

Du menar att ett barn som äter 1/5 av sitt dagsintag flera dagar i rad är fullt normalt?

Ibland äter spädbarn mycket och ibland lite. Antar att du flaskmatar då du vet exakt hur mycket barnet får i sig, är barnet glatt och kissar så är det lugnt!
  • möjligt
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-14 09:09:41 följande:

Inte helt ovanligt att små barn slutar äta nästan helt när de har en infektion eller rejäl förkylning. Sålänge de får i sig vätska, kissar och är förhållandevis pigga(testas med alvedon vid feber) så brukar det faktiskt vara lugnt

Jobbigt som förälder när man inte kan göra något för att hjälpa
  • Anonym (Ts)
    möjligt skrev 2019-06-14 23:56:49 följande:

Inte helt ovanligt att små barn slutar äta nästan helt när de har en infektion eller rejäl förkylning. Sålänge de får i sig vätska, kissar och är förhållandevis pigga(testas med alvedon vid feber) så brukar det faktiskt vara lugnt

Jobbigt som förälder när man inte kan göra något för att hjälpa

Tack! Jag tyckte att han började sova mer, lite grinig och ledsen. Men han är piggare nu. Äter lite bättre men långt ifrån normalt.
  • Gurkan25
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-13 20:47:48 följande:

Hej! Min äldsta son blev dålig likt din av 3-månadersvaccinet. Fick höra att så länge han var glad och kissade var det ingen fara. Han är 1,5 år nu och har inte reagerat på senare vaccin. Ganska onödigt av den anonyma kommentaren att vara så otrevlig.... kram på dig TS.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (Ts)
    Gurkan25 skrev 2019-06-16 01:44:40 följande:

Hej! Min äldsta son blev dålig likt din av 3-månadersvaccinet. Fick höra att så länge han var glad och kissade var det ingen fara. Han är 1,5 år nu och har inte reagerat på senare vaccin. Ganska onödigt av den anonyma kommentaren att vara så otrevlig.... kram på dig TS.

Tack så mkt! Aptiten har börjat komma tillbaka nu en vecka senare.
  • eeveliinaa1

Usch fy.. vår lilla kille tog sitt första rotavaccin den 22 oktober och efter det gick det käpprätt åt skogen.. innan dess var han en så pigg o glad pojke och blev som förbytt efteråt mer och mer för varje dag. Magen spökade och vi åkte till barnakuten då han bara skrek och skrek och åt dåligt. Fick Alvedon & Resulax men ingen direkt undersökning då de bara misstänkte förstoppning fastän han hade bajsat 2 och 3 dagar innan detta. Åkte hem och fick i han lite mer mat & dagarna gick, åt inte alls jätte bra men lite bättre vissa dagar. Han var lite tröttare än vanligt men trodde de va på väg uppåt. Fredagen efter det (igår) så hade det eskalerat med matintaget & han som ska ha i sig ca 800 ml / dygn låg på 260 kl 17 på kvällen.. då hade vi åkt in till barnakuten igen under dagen. Alla undersökningar visar på att inget är fel än så länge och vi försökte truga med flaskan men han vägrade mat totalt. De fick till slut sätta sond på honom & vi blev inlagda så hela natten har vi sondmatat honom för att få upp energinivån igen, & han har börjat äta lite ur flaska men han vill inte självmant ta flaskan egentligen utan man får nästan ?tvinga? i han lite i munnen tills han tar den och äter nå 30 ml ca, sedan får vi komplettera med sond.. såklart tror vi ju att det beror på vaccinet och känns ju hemskt att ett vaccin man ger sitt barn för att undvika att de ska bli så sjuka om de skulle drabbas av viruset istället gjorde mitt barn sjukt.. man är så hjälplös och det känns förjävligt att jag tog fel beslut för mitt 8 veckor gamla barn.. Resten av doserna är det blankt nej på, som ni andra säkert känner igen så vet man inte vad man skulle ta sig till om någonting hände sitt lilla hjärta, nu hoppas jag bara att det vänder så att vi får åka hem med vår lilla pojke & att han får tillbaka sin matlust och får må bra igen..

Svar på tråden 3 månadersvaccin -nu ingen aptit