• Anonym (Ledsen)

Blev färdigutbildad igår, inte fått något grattis av min familj

Jag har pluggat i ett och ett halvt år och blev klar igår. Det visste min familj men ändå fick jag inget grattis. Jag lämnade en blomma till min mamma idag eftersom hon fyller år nästa vecka och jag är iväg på en resa m med jobbet så är inte hemma på hennes födelsedag. Jag tänkte att hon skulle nämna något eller ge en liten blomma men icke.. Hon sa inte ett ljud. Om jag är ledsen? Ja.

• Svar på tråden Blev färdigutbildad igår, inte fått något grattis av min familj
  • Anonym (44åring)

Grattis!
    Tråkigt att din familj inte uppvaktat dig.
    läste att du skulle iväg med jobbet.
    Du kanske har vidareutbildat dig och bara varit tjänstledig och nu fortsätter du med samma arbetsgivare. 
    Det vi ser som viktigt eller oviktigt i vardagen varierar mycket.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (44åring) skrev 2019-06-08 19:15:41 följande:

Grattis!

Tråkigt att din familj inte uppvaktat dig.

läste att du skulle iväg med jobbet.

Du kanske har vidareutbildat dig och bara varit tjänstledig och nu fortsätter du med samma arbetsgivare. 

Det vi ser som viktigt eller oviktigt i vardagen varierar mycket.

Tack så mycket!! Ja, jättetråkigt. Tycker faktiskt att man kan säga något. Så besviken.
  • Jagochdublirvi

När jag tog min examen från universitetet fick jag inte heller något grattis eller något från min familj.! Besvikelsen gjorde ont men nu så här ett antal år senare så inser jag att de inte riktigt förstod hur stort det var för mig. Och att jag kanske borde varit tydligare med att jag hade velat fira det med dom

• Anonym (B)

"Grattis" säger man till dem som fyller år eller vunnit på lotto.

• Anonym (Fil.mag.)

Mina föräldrar firade inte mig heller, men jag tog inte illa upp. Ingen av dem har någon universitetsexamen och de förstår helt enkelt varken helt och fullt vad det innebär eller hur man brukar göra. Jag fick en present av mina högskoleutbildade svärföräldrar och när jag berättade det fattade mamma och köpte en present. :)

• Anonym (Fil.mag.)
    Anonym (B) skrev 2019-06-08 20:02:30 följande:

"Grattis" säger man till dem som fyller år eller vunnit på lotto.

Och till dem som fått nytt jobb, tagit körkort, fått barn, slutfört en utbildning, skjutit en stor älg, kammat hem en stororder mm mm.
  • Anonym (Ledsen)

TACK alla ni!! Ni är fina!!

• Babymaker71

Stort grattis till en slutförd utbildning med examen.
    Å en hård kram med för den delen

• Anonym (B)
    Anonym (Fil.mag.) skrev 2019-06-08 20:10:13 följande:

Och till dem som fått nytt jobb, tagit körkort, fått barn, slutfört en utbildning, skjutit en stor älg, kammat hem en stororder mm mm.

I vissa fall säger man istället "bra jobbat". En examen har man kämpat för, inte fått gratis.
  • Anonym (Fil.mag.)
    Anonym (B) skrev 2019-06-08 20:59:21 följande:

I vissa fall säger man istället "bra jobbat". En examen har man kämpat för, inte fått gratis.

Jag fick inte direkt uppfattningen att TS föräldrar sagt det heller.

Till TS vill jag säga både Grattis och bra jobbat! :)
  • Anonym (A)

Ett stort grattis, bra jobbat

• Tomelilla15

Hej ts

Ibland har alla fullt upp i huvudet med sitt eget. Inte för att du och dina prestationer är oviktiga men det är inte alltid man kommer ihåg allting. Det datum när utbildningen är klar när set inte är någon ceremoni kopplat till det. Jag tycker du ska ringa din mamma och säga att du nu är helt klar och se vad hon säger. Är ganska säker på att du får uppmuntrande ord då. Man behöver inte sitta och vara kränkt i onödan utan hon kanske bara inte har koll, hjälp henne på traven.

• legomum

Vad kul att du är klar, det är inte lätt att sätta sig i skolbänken som vuxen.
    Stort grattis och bra jobbat.

Familj är inte alltid blodsband. Lyssna på dina vänner istället, de kanske har vett att stötta dig.

• Anonym (Kompis)

Grattis till att du tagit dig ur misären som outbildade släktingar innebär.

• nernu

Brukar de säga grattis och bry sig om dig i övrigt eller eller är det här ett ovanligt beteende?

• Anonym (GRATTIS!)

GRATTIS!!!!! Jättebra gjort!! :)

• Anonym (Abc)

Själv har jag nog inte förstått grejen med att förvänta sig grattis när man är klar med utbildningen. Vet att jag var på en fest någon vecka efter min examen och folk började säga grattis och jag förstod inte riktigt vad som var den stora grejen att gratulera till. Samma sak när folk lägger ut examensbevis på fb och alla säger grattis. Jag gör det också för att det tydligen förväntas, men big deal liksom. Jag såg väl inte sista tentan som mer speciell än den femte eller sjätte.

Svar på tråden Blev färdigutbildad igår, inte fått något grattis av min familj