Få barn efter examen
Hej,
Jag är gravid med mitt andra barn, bf i november. Samtidigt tar jag nu examen som bibliotekarie och är sugen på att komma ut i arbetslivet (har under studierna jobbat extra på folkbibliotek). Har dock inte lyckats hitta något jobb inom yrket ännu och ska i sommar tillbaka till mitt gamla jobb i bokhandel. Jag jobbar ca 70 procent där så jag tänker att jag kommer kunna jobba lite grann på biblioteket också. Nu har det utlysts ett par tjänster på universitetsbibliotek som jag blivit intresserad av att söka, även om jag helst vill jobba på folkbibliotek...men det är så få tjänster som läggs ut och man kanske inte kan vara så kräsen som nyutexaminerad. Tror dock det kan bli svårt att få jobb då jag är gravid och dessa tjänster har tillträde i slutet av augusti...två månader innan bf. Så frågan är om jag ens skulle palla... Men till min huvudsakliga fråga - tror ni att det blir mycket svårare för mig att få jobb efter föräldraledigheten då min examen inte är färsk? Några erfarenheter här?
Borde jag söka jobb inom yrket nu för att visa framfötterna även om der inte är jobbet jag helst vill ha? Eller kan jag slappna av och tänka att jag ändå kommer få jobb efter föräldraledigheten?