Borde man sluta med insamlingar till lärare?
Tycker du att man borde sluta med insamlingar av pengar för att köpa presenter till lärare?
Tycker du att man borde sluta med insamlingar av pengar för att köpa presenter till lärare?
Ja risken är att det eskalerar så presenterna blir större och större rent värdemässigt. Och varför ska vissa ha presenter för att de sköter sitt jobb?
Jag är aldrig med på det själv. Speciellt inte till min 12årings lärare som är elak och dum i huvudet och behandlar barnen illa(ja jag har anmält) men fan svårt att komma åt häxan.
Ja risken är att det eskalerar så presenterna blir större och större rent värdemässigt. Och varför ska vissa ha presenter för att de sköter sitt jobb?
Fattar inte grejen. Och i många klasser är det ju hjälplärare och resurser också. Kan bli många presenter. De gör ju sitt jobb.
Jag är aldrig med på det själv. Speciellt inte till min 12årings lärare som är elak och dum i huvudet och behandlar barnen illa(ja jag har anmält) men fan svårt att komma åt häxan.
Men hur ska man sluta? Det blir ju en massa lärare som plötsligt tror att de är dåliga och ouppskattade?
Fattar inte grejen. Och i många klasser är det ju hjälplärare och resurser också. Kan bli många presenter. De gör ju sitt jobb.
Men hur ska man sluta? Det blir ju en massa lärare som plötsligt tror att de är dåliga och ouppskattade?
Ja, det tycker jag. Finns ingen anledning att ge presenter bara för att lärarna gör sitt jobb. Dessutom blir det jobbigt för vissa föräldrar som har ont om pengar och känner sig tvungna att ge något för att ?alla? andra föräldrar gör det.
Ja, det tycker jag. Finns ingen anledning att ge presenter bara för att lärarna gör sitt jobb. Dessutom blir det jobbigt för vissa föräldrar som har ont om pengar och känner sig tvungna att ge något för att ?alla? andra föräldrar gör det.
Nej, det tycker jag inte. Inte i bemärkelsen att en skola, kommun eller riksdagen ska bestämma. Däremot ska det såklart vara frivilligt att delta.
Det är så konstigt med presenter till just lärare, verkar reta så många. Det handlar ju inte om en present i sig eller om en ekonomisk vinning, utan är ett sätt att tacka och visa uppskattning. Det utesluter ju inte att man tackar med munnen också som några föreslår. Att barnen ser att föräldrarna som grupp tackar läraren är ganske också en lärdom i sig, man visar uppskattning och säger tack. Även om man inte är fullständigt nöjd eller älskar en person så kan man säga tack, grattis, glad sommar och så vidare. Artighet och hyfs.
På krogen betalar de flesta dricks, i alla fall avrundar uppåt till helt tiotal, för något man ändå betalat ganska mycket för och till personer man träffat ett par minuter en kväll. Där är det till och med OK att uttryckligen tigga dricks: "Skriv totalbeloppet här". Läraren träffar barnet fem dagar i veckan, 6-7 timmar om dagen. De flesta lärare betalar också lite till eleverna ur egen ficka, köper gummisnoddar och bakpulver till experiment när man storhandlar med familjen, ger av sin fritid för att stanna upp på gården när på väg hem för att kolla in ett kojbygge eller så. Tycker inte att 20 spänn per termin delat på tre vuxna är något att lägga energi på att störa mig på, faktiskt.
I så många andra lägen vill föräldrar se sig som kunder och bestämma över skolan. Men tänker man på många andra stora kunder, företag, leverantörer, underleverenatörer och så vidare så nog förekommer både julklappar, påskägg, sommargåvor mm.
Och för min skull får det gärna vara tillåtet att ge en blomma till personalen på äldreboendet eller vårdavdelningen också.
Har ni så lite mod att det måste till något förbud? Vad angår det er om andra vill ge något?
Avstå själva och låt andra göra vad de vill.
Jag känner att så mycket som våra lärare måste stå ut med i dagens samhälle så bör de verkligen få bli uppskattade genom exempelvis presenter vid termins/årsslut. Däremot vet jag inte om jag tycker om att det ska ske insamlingar...
Jag känner att så mycket som våra lärare måste stå ut med i dagens samhälle så bör de verkligen få bli uppskattade genom exempelvis presenter vid termins/årsslut. Däremot vet jag inte om jag tycker om att det ska ske insamlingar...
Man kan ju ge läraren ett fint kort med uppskattande ord.Eller säga det muntligt under läsåret.Det har alla råd med.