• Anonym (Mamma)

Har han rätt att göra så?

Ska separera från pappan till barnen. Jag kommer från en annan stad många timmar härifrån, flyttade hit för hans skull för tolv år sen och känner ännu inte att jag trivs här.

Han lovade mig att få flytta ?hem? till min stad igen med barnen, men nu vägrar han plötsligt låta oss flytta. Hur är det med avtal och dyl i det här fallet? Måste han ha skrivit på de specifika papprena eller räcker det att jag har det i sms att han går med på det?

Jag har verkligen inget liv här, den här staden (och han) har dödat all min livslust och jag måste härifrån.

• Svar på tråden Har han rätt att göra så?
  • Drottningen1970

Några sms som är 12 år gamla kommer naturligtvis inte att spela någon roll.

Du är fri att flytta men inte att ta med dig barnen.

Vill barnen flytta?

• Anonym (Mamma)
    Drottningen1970 skrev 2019-05-30 07:09:23 följande:

Några sms som är 12 år gamla kommer naturligtvis inte att spela någon roll.

Du är fri att flytta men inte att ta med dig barnen.

Vill barnen flytta?

Smsen är självklart inte tolv år gamla, de är nya.
  • Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-30 07:13:22 följande:

Smsen är självklart inte tolv år gamla, de är nya.

Det framstod inte som självklart.

Hursomhelst så spelar de ingen roll. Han behöver godkänna flytten om han är vårdnadshavare.

Vill barnen flytta?
  • Anonym (Nej)

Om ni har gemensam vårdnad kan du inte ta barnen och flytta flera timmar bort nej. Förstår du inte det själv?

• Anonym (Håller inte)

Han må ha lovat dig i sina sms men han har inte skrivit under ett lagligt dokument så dina sms kommer inte att hjälpa dig tyvärr.

Barnen kommer bo kvar i den stad tills mannen går med på annat.

• Anonym (G.)

Har du rätt att ta barnen bara? Det är väl rätt så självklart att han inte vill det om han älskar sina barn.

• Anonym (Mamma)

Han använder det bara för att jävlas med mig.

• Drottningen1970
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-30 07:51:54 följande:

Han tycker inte det spelar nån roll att barnen skulle bo flera timmar bort alltså? Låter helt förfärligt?

Skulle barnen inte heller bry sig om att de bara skulle kunna träffa sin pappa ett par gånger i månaden?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-30 07:51:54 följande:

Det tvivlar jag inte en sekund på att han gör. Klart han använder det som makt över dig. Men han vet också att du inte kan åka utan hand medgivande och det njuter han av. Så länge ni har gemensam vårdnad kan han göra så ja.
  • Anonym (Nan)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-30 05:45:19 följande:

Ska separera från pappan till barnen. Jag kommer från en annan stad många timmar härifrån, flyttade hit för hans skull för tolv år sen och känner ännu inte att jag trivs här.

Han lovade mig att få flytta ?hem? till min stad igen med barnen, men nu vägrar han plötsligt låta oss flytta. Hur är det med avtal och dyl i det här fallet? Måste han ha skrivit på de specifika papprena eller räcker det att jag har det i sms att han går med på det?

Jag har verkligen inget liv här, den här staden (och han) har dödat all min livslust och jag måste härifrån.

Är det ett reellt eller ett tomt hot han kommer med?

Om du skulle säga att då flyttar du och låter honom ha barnen på heltid och du blir vh-förälder, skulle han då ta ansvaret för barnen eller handlar det bara om att djävlas med dig?

Om du tror att han inte skulle vilja ha fullt ansvar och hela boendet kan du ju alltid syna bluffen.
Svar på tråden Har han rätt att göra så?