• Anonym (Orolig pappa)

Umgängessabotage

Mamman till min son på 2 år har gjort trots domstolsbeslut umgängessabotage. Trots dom att jag ska få umgänge med kontaktperson 1 gång i veckan sen november. Hon har inte kommit. Jag har begärt boende och ensam vårdnad. Mamman har idag vårdnaden. Är huvudförhandling snart. Kan jag vinna??? Mamman är sjukskriven pga psykisk ohälsa. Jag jobbar. Hon försöker gå på att jag är alkolist men så är givetvis inte fallet. Har inte fått träffa min son sen hon stack.. vad tror ni??? Hjälp någon. Kan dom besluta direkt i tinget om att sonen ska flytta direkt?? Skickar dom ut ett beslut om att han ska flytta till mig så kan hon ju sticka iväg bara? Hur går de till... tacksam för svar..

• Svar på tråden Umgängessabotage
  • Långbenopluto

En 2 årigt barn är inget man bara flyttar rakt av, utan barnet ska vänja sig att vara hos dig, givetvis.

Däremot kommer mamman högst troligt få böter varje gång hon inte lämnar barnet för umgänge.

• Anonym (Lisa)

Hej
    Jag rekommendera en grupp på Facebook som heter pappa.varför
    Där får man väldigt mycket hjälp och stöttning hur man ska gå till väga.
    Dem har hjälp en hel del föräldrar att få umgås med sina barn, vårdnad m.m
    Jag fick otroligt väldigt mycket hjälp att få umgås o träffa mitt älskade barn ,

Så sök dit du kommer få hjälp

Önskar dig alla lycka i världen ,

• Anonym (F)

Har du och barnet levt ihop tidigare?

• 98Emelie98

Ett barn har enligt lag rätt att ha umgänge med den förälder som den inte har ett stadigvarande boende med. Förutsatt att barnet inte tar skada av det såklart. Ansvaret för ett fungerande och regelbundet umgänge ligger sedan såklart hos båda föräldrar men framförallt hos boendeföräldern.

I dessa frågor har man alltid barnets bästa i fokus.

Vad gäller frågan om vårdnad så är det oftast att föredra gemensam vårdnad så jag tror att chansen angående det är större om du yrkar på gemensam istället för enskild. Sedan kan ju domstolen besluta att ni exempelvis ska gå på samarbetssamtal hos familjerätten i er kommun eller hos en medlare som då kan hjälpa er att komma överens i dessa frågor.

Vad gäller frågan om boende så låter det ju inte som att du och barnet spenderat speciellt mycket tid tillsammans (på grund av barnets mamma) så ett interimistiskt beslut (som fattas direkt på plats) är kanske inte väldigt troligt. Men chansen finns såklart.

Skulle rekommendera dig att ta kontakt med ett juridiskt ombud eller en advokat för vidare rådgivning.

• Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-05-21 06:36:18 följande:

Hej
    Jag rekommendera en grupp på Facebook som heter pappa.varför
    Där får man väldigt mycket hjälp och stöttning hur man ska gå till väga.
    Dem har hjälp en hel del föräldrar att få umgås med sina barn, vårdnad m.m
    Jag fick otroligt väldigt mycket hjälp att få umgås o träffa mitt älskade barn ,

Så sök dit du kommer få hjälp

Önskar dig alla lycka i världen ,

Det går även att få bra hjälp av PappaBarn.se, titta under lokalgrupper så hittar du telefon och epost.
Svar på tråden Umgängessabotage