Svenska lärare klär sig slafsigt!
Svenska lärare - en stor del av dem i alla fall - klär sig otroligt slafsigt. Det gäller både män och kvinnor, fast allra mest män.
Jag har varit på föräldramöten där mentorn uppenbarat sig i shorts med svettig t-shirt över,samt bara, skitiga fötter i sandaler. Givetvis med oklippt, okammat hår därtill och ovårdat hipsterskägg. Respektlöst!
Jag har varit på klassrumsbesök där den unga kvinnliga läraren haft spagettilinne med synbart bara, gungande bröst under, samt ett par jeans som i huvudsak bestod av hål och revor. Möjligen moderiktigt just då, men ingen hit bland fnissande tonårspojkar som begapade nakenheten. En del kommenterade också med en god portion elak ironi:
"Tycker du inte att det väldigt varmt här inne? Får jag också ta av mig tröjan? Det är så svettigt här."
Jag har som medlem av föräldraförening suttit i möten med medelålders manlig rektor iklädd slitna jeans som knappt gick igen under ölmagen och med snusdosan putande i bakfickan och däröver en rutig kortärmad skjorta vars knappar hotade att skjuta iväg så fort han drog ett andetag.
Visst, jag har träffat propert klädda lärare också, men slafsarna är i majoritet.
Nu går två av mina tonåringar på en gymnasiefriskola där viss klädkod råder för både elever och lärare. Det är - och det säger även mina tonåringar- rätt skönt att slippa se det sedvanliga klädeländet. Dvs slippa se shorts som knappt döljer skinkorna på tjejerna, tunna linnen som avslöjar mer än de döljer, carmenblusar som hasas ner så långt som möjligt och kepsar + huvtröjor som dras ner över ansiktet för att dölja hörlurarna på lektionen. Skönt att se ordentligt klädda lärare.
Svenska lärare har svårt med sin auktoritet. Börja med en vettig klädsel som anstår en vuxen människa på sin arbetsplats. Det kan ge viss effekt att inte själv se ut som en tonåring.
"Som du är klädd blir du hädd. Dress for success. Kläderna gör mannen." etc