• Neola

Hopplöst att släppa jobb för att driva eget

Jag är så frustrerad på skattetrycket.

Jag kan inte leva på mitt företag, utan har en heltidstjänst parallellt med det. 
    Företaget går ändå ganska bra men jag får prioritera bort mycket annat för att hinna och har ofta inte energi eller tid kvar att göra något kul och kan aldrig vara ledig mer än ett par dagar. Ambitionen är ju att kunna leva på det med en stor portion frihet, eller åtminstone kunna spara ihop till en tidig pension.

Jag jobbar väl 55 tim per vecka fast jag är ensamstående mamma. Jag har en kompanjon också. En vacker dag kommer det förmodligen att kunna finnas utrymme att anställa nån i verksamheten, men inte än.

Jag jobbar långt mer än de flesta, så min timlön - speciellt med hänsyn till obekväm arbetstid! - kan inte klassas som speciellt hög, men jag beskattas som om jag vore höginkomsttagare, och på 10 000 kr ex moms jag fakturerar, har jag inte ens 3500 kr kvar eftersom skatten baseras på sammanlagd lön av tjänst resp näringsverksamhet

Jag bad att få gå ner i arbetstid en dag per vecka, då jag räknade ut att den femte arbetsdagen gav mig 500 kr netto i fickan, motsvarande en månadslön på drygt 15 000 kr (överslag), men det fick jag inte.

Av pensionsavgiften på 10,27% får jag kanske tillgodoräkna mig en femtedel, sen är jag över taket där min allmänna pension inte får mer av det allmänna. Detta har jag sett på in pension - det spelar ingen roll hur jag justerar min inkomst, den allmänna pensionen stiger inte. Och eftersom det inte är i min anställning jag har den här inkomsten, betalas ingen kompenserande ITP in heller. ("Riktiga" högavlönade brukar ju få ITP som täcker upp för den del av lönen  som inte ökar den allmänna pensionen).

När jag var sjukskriven tre veckor så fick jag inte ett öre extra för min sidoinkomst av Försäkringskassan, p g a för hög SGI, trots den avgift på 3,5-4% jag betalar in för sjukförsäkringsavgift. Det är alltså ca 12% av min inkomst före egenavgifter och löneskatt som inte ens KAN komma mig till del. 

Jag kan tycka att det åtminstone vore rimligt att den del av "pensionsavgiften" och "sjukförsäkringen" som jag aldrig får ta del av räknades bort från det jag ska betala i skatt på min vinst! Min arbetsgivare betalar ju redan dessa avgifter baserade på en heltidstjänst för mig.

Hur är det meningen att man ska kunna komma igång med att driva en firma när det som överstiger den vanliga lönen beskattas så hejdlöst? Det måste ju finnas något incitament kvar om Sverige ska ha några företagare och inte bara stora bolag som förlägger verksamheten i Kina!

• Svar på tråden Hopplöst att släppa jobb för att driva eget
  • Anonym (H)

Högskattesverige och marginaleffekter.

Men samma sak hade hänt om du jobbat vanlig anställning och haft högre lön, fast AG hade fått stå för det. Skatter och avgifter blir bara tydligare när man är egen. Du hade slagit i taket för SGI och allmän pension där också.

Jag har varit egen förut och förstår att du känner att den extra insatsen du gör beskattas hårt. Situationen blir.inte så överdriver mycket bättre när du enbart jobbar i ditt eget företag vad gäller skatter och avgifter. Dock kan du ju då välja att bara ta ut lön till taket för allmän pension. Då styr du själv. Samtidigt måste du själv betala din tjänstepension.

Medan du jobbar dubbelt, kan du låta pengarna vara kvar i den egna firman? Bara använda dem för saker som avdragsgilla som kostnad där, eller ta ut en mindre lön för att öppna möjligheten att betala in lite extra tjänstepension? Jag är inte helt uppdaterad på hur man får göra nu för tiden, men förr var summan man kunde betala in till tjänstepension beroende av lönesumman.

På sikt ska ju företaget bli din enda inkomstkälla med de fördelar (och nackdelar) det ger. Om det är målet, gör allt du kan för att driva processen snabbare framåt och överväg om du kan släppa heltidstjänster tidigare med allt vad det innebär med trygghet etc. Det går ju liksom inte att äta kakan och ha den kvar.

• Anonym (e)

Hur stor är den årliga omsättningen?

• Neola

Omsättningen har vaierat jättemycket, men verkar nu ha stabiliserat sig så att jag fakturerar för ca 20 000 kr per månad.

I en enskild firma beskattas man årligen för vinsten, och det går inte att låta pengarna vara kvar i firman, utom att man kan avsätta en tredjedel av visten till senare beskattning (några år).

Jag ska försöka skapa ett AB i stället, för då kan man göra det, i någon mån - man får dock skatta för den årliga vinsten ändå, men typ 22%, inte 60%. Då kan man istället ta ut utdelning upp till 170 000 kr per år med 20% skatt. Det räcker mer än väl så länge jag har ett jobb också.

Men jag tycker det är uppåt väggarna med den här sortens beskattning på enskilt företagande. Det borde inte vara så mycket skatt på alla försök att starta en verksamhet, det är väldigt få som direkt kan leva på det och se att det bär, och det går inte att spara ihop ett startkapital utan en anställning bredvid.

Orsaken till att vi inte fått upp omsätningen snabbare har varit just att vi inte orkat jobba mer än vi gjort. Släpper man sitt jobb står man ju utan all trygghet, a-kassan sjunker och SGI sjkunker till nivåer man inte kan leva på och jag har ansvar för ett barn dessutom...

• Anonym (e)
    Neola skrev 2019-05-18 10:40:46 följande:

Omsättningen har vaierat jättemycket, men verkar nu ha stabiliserat sig så att jag fakturerar för ca 20 000 kr per månad.

I en enskild firma beskattas man årligen för vinsten, och det går inte att låta pengarna vara kvar i firman, utom att man kan avsätta en tredjedel av visten till senare beskattning (några år).

Jag ska försöka skapa ett AB i stället, för då kan man göra det, i någon mån - man får dock skatta för den årliga vinsten ändå, men typ 22%, inte 60%. Då kan man istället ta ut utdelning upp till 170 000 kr per år med 20% skatt. Det räcker mer än väl så länge jag har ett jobb också.

Men jag tycker det är uppåt väggarna med den här sortens beskattning på enskilt företagande. Det borde inte vara så mycket skatt på alla försök att starta en verksamhet, det är väldigt få som direkt kan leva på det och se att det bär, och det går inte att spara ihop ett startkapital utan en anställning bredvid.

Orsaken till att vi inte fått upp omsätningen snabbare har varit just att vi inte orkat jobba mer än vi gjort. Släpper man sitt jobb står man ju utan all trygghet, a-kassan sjunker och SGI sjkunker till nivåer man inte kan leva på och jag har ansvar för ett barn dessutom...

20 000 är ju verkligen inte  mycket om du har en kompanjon också. 

Ja, det är tufft, kanske inte det smartaste att börja driva eget företag  om man samtidigt måste jobba och ta hand om barn själv.
    Man måste våga också, ta steget fullt ut. Du ska kanske  nöja dig med detta tills barnet är större.
    Kan du inte jobba halvtid på ditt ordinarie arbete?
  • Neola

Jag var kanske otydlig - 20 000 är min del, i min enskilda firma. Vi delar på en verksamhet, men med varsin firma.

Det är ju inte alltid man kan vänta när tillfället visar sig, och i mitt fall var det också så att jag inte förstod när vi började, hur mycket det skulle växa och kräva, inte heller vilka möjligheter jag skulle se i det med tiden. Det började mer som en hobby.

På mitt nuvarande jobb kan jag inte gå ner i arbetstid tyvärr, inom överskådlig tid.

Det är snällt av er att komma med råd, jag tänker också på hur jag ska kunna navigera genom befitnligat regelsystem.

Men är det bara jag som tycker det är åt h-vete med den här beskattningen?? Att bara personer med de bästa förutsättningarna i övrigt (försörjande partner, inga barn etc) ska kunna dra igång ett företag?

Jag tycker att företaget t ex skulle kunna beskattas på samma nivå som om det vore den enda inkomsten även om man har en anställning kvar. Alltså företaget för sig och anställningen för sig...

• Kjell2
    Neola skrev 2019-05-18 11:34:38 följande:

Jag var kanske otydlig - 20 000 är min del, i min enskilda firma. Vi delar på en verksamhet, men med varsin firma.

Det är ju inte alltid man kan vänta när tillfället visar sig, och i mitt fall var det också så att jag inte förstod när vi började, hur mycket det skulle växa och kräva, inte heller vilka möjligheter jag skulle se i det med tiden. Det började mer som en hobby.

På mitt nuvarande jobb kan jag inte gå ner i arbetstid tyvärr, inom överskådlig tid.

Det är snällt av er att komma med råd, jag tänker också på hur jag ska kunna navigera genom befitnligat regelsystem.

Men är det bara jag som tycker det är åt h-vete med den här beskattningen?? Att bara personer med de bästa förutsättningarna i övrigt (försörjande partner, inga barn etc) ska kunna dra igång ett företag?

Jag tycker att företaget t ex skulle kunna beskattas på samma nivå som om det vore den enda inkomsten även om man har en anställning kvar. Alltså företaget för sig och anställningen för sig...

Fixa aktiebolag så blir det två särskilda beskattningar.
  • Anonym (Företagare)

Skattesystemet är som det är. Personligen har jag inget problem med det, jag bidrar gärna med de pengarna till välfärden. Både jag och min partner har företag vid sidan om våra heltidsjobb. Min man har AB och tar endast ut en utdelning varje år resten återinvesteras i företaget. Skulle han säga upp sin fasta anställning skulle han ta ut lön ur företaget istället. Jag har enskild firma och tar enstaka uppdrag skattar fullt. Funderar ibland på att arbeta bara i mitt företag men trivs väldigt bra på min fasta tjänst.

Varför omvandlar du det inte till AB?

Om du tror på ditt företag så får du väl satsa. Är det så lukrativt så bör inte svenska skatteregler hindra dig. Men problemet kanske är att det inte är så lukrativt. Vissa branscher är svåra att ta sig fram i. Hade en kompis som trodde hon skulle kunna leva på sömnad, men med tanke på konkurrensen som finns från klädjättarna så var det lite naivt.

• Anonym (H)

Det innebär i så fall att alla även sidoverksamheter som drivs som hobby får extremt låg beskattning. Men det kanske inte är något problem?
  • deski

Pensionsavgiften 10.27% - du är ju för helvete redan pensionär så varför har du heltidsjobb
    o skattetrycket för pensionärer är inte vad du påstår om du inte tjänar typ minst 500,000 kr/år

Det är meningslöst att jobba för skitpengar net - så varför lägger du inte ner jobbet eller
    företaget.

PENGAR ÄR INTE ALLT - MEN PENGAR ÄR ALLT NÄR MAN INGA PENGAR HAR

• size

Du måste börja investera i företager, på så sätt får du avdrag, då kan du påverka din skatt positivt, sök på nätet hur andra gör med enskilda/handels bolag, eller se bara på Göran Persson, vår gamle stadsminister , han körde enskilt första åren för att inte skatta bort så mycket ,samt för att behålla sin minister lön, han 0-taxera. Blev ett djävla liv i tidningarna hur han utnyttja systemet.

Lär dig avdragen ,jag har själv kört enskilt i 20 år, just på grund av skatten, man har lägre skatt som enskild än med AB.
  • ensam1

Med en årsinkomst på runt 600.000 är det väl extremt dumsnålt att inte betala någon för bokslutet/deklarationen. Jag antar att du egentligen inte behöver pengarna från firman just nu när du har din heltidstjänst och då är det ju inga problem att få ner skatten från företaget till 22% men som sagt kunskap kostar och vill man inte betala någon så får man ju själv stå för konsekvenserna.

Den enda skillnaden skattemässigt mellan enskild firma och AB är möjligheten till den lågbeskattade utdelningen i ett AB men just det rör ju kapitalskatten för privatpersonen inte företagets skatter/näringsverksamhetens skatter. 

• size
    ensam1 skrev 2019-10-18 23:01:38 följande:

Med en årsinkomst på runt 600.000 är det väl extremt dumsnålt att inte betala någon för bokslutet/deklarationen. Jag antar att du egentligen inte behöver pengarna från firman just nu när du har din heltidstjänst och då är det ju inga problem att få ner skatten från företaget till 22% men som sagt kunskap kostar och vill man inte betala någon så får man ju själv stå för konsekvenserna.

Den enda skillnaden skattemässigt mellan enskild firma och AB är möjligheten till den lågbeskattade utdelningen i ett AB men just det rör ju kapitalskatten för privatpersonen inte företagets skatter/näringsverksamhetens skatter. 

Här skriver du själv hur dum det är att inte betala för en bra revisor.

Ta och läs hur Göran Persson utnyttjar skattesystemet för att finansiera sitt jordbruk, han gör det via ett enskilt företag, fortsätt gärna läs och se , sedan kommer du förstå skatte skillnader mellan AB och enskilt.

https://www.dn.se/debatt/persson-utnyttjar-skattesystemet-maximalt-for-att-finansiera-huset/
  • size
    size skrev 2019-10-19 09:52:27 följande:

Ta och läs hur Göran Persson utnyttjar skattesystemet för att finansiera sitt jordbruk, han gör det via ett enskilt företag, fortsätt gärna läs och se , sedan kommer du förstå skatte skillnader mellan AB och enskilt.

https://www.dn.se/debatt/persson-utnyttjar-skattesystemet-maximalt-for-att-finansiera-huset/
    Här har du även Görans fru,Anitra Seens hur hon bilda ett enskilt företag för att kvittera ut sin VD lön mot underskott i det enskilda företaget.

Sådana här saker går inte och göra med ett AB

http://www.barometern.se/ledare/kryphalspersson-en-belastning-for-socialdemokraterna/
  • ensam1
    size skrev 2019-10-19 09:52:27 följande:

www.dn.se/debatt/persson-utnyttjar-skattesyst.../
    Jag skrev inte att man ska betala för en bra revisor, jag skrev att man inte ska vara dumsnål och inte betala någon som har de kunskaperna som behövs.

Nu länkar du till artikel som bara prenumeranter får läsa så jag år ju gissa vad det står. Han får ett underskott i den enskilda firman som han kvittar mot den lönen han får som anställd. Finns inget fel i det och det är ju inte för evigt heller, vem som kan göra det under 5 år om man behöver pengarna, Man ska ju vara medveten om att underskottet blir mycket mera värt om man väntar och kvittar mot framtida överskott i den enskilda firman istället. 

Du får ju gärna berätta då skillnaden mellan skatten i en enskild firma och ett AB om du nu är så säker på att den finns. Och blanda inte ihop företagens skatter med de skatter man betalar när man tar ut lön eller privat använder pengar från den enskilda firman

• size
    ensam1 skrev 2019-10-21 23:15:34 följande:
    Jag skrev inte att man ska betala för en bra revisor, jag skrev att man inte ska vara dumsnål och inte betala någon som har de kunskaperna som behövs.

Nu länkar du till artikel som bara prenumeranter får läsa så jag år ju gissa vad det står. Han får ett underskott i den enskilda firman som han kvittar mot den lönen han får som anställd. Finns inget fel i det och det är ju inte för evigt heller, vem som kan göra det under 5 år om man behöver pengarna, Man ska ju vara medveten om att underskottet blir mycket mera värt om man väntar och kvittar mot framtida överskott i den enskilda firman istället. 

Du får ju gärna berätta då skillnaden mellan skatten i en enskild firma och ett AB om du nu är så säker på att den finns. Och blanda inte ihop företagens skatter med de skatter man betalar när man tar ut lön eller privat använder pengar från den enskilda firman

Ja kanske svårt och kunna och förstå hur revision fungerar, men det är en del i ens "egna" företag, hur man vill utvecklas, hur mycket pengar man vill röra sig med, hur mycket man vill betala skatta för, hur mycket vill du ha ut av ditt företag.

Som du ser på Anitra så väljer hon att bilda ett enskilt bolag just för skatten hon har på sin enorma VD lön på systembolaget, hon använder sig av revision för att sänka sin skatt, om du tror hon gör detta för sakens goda skull , bör du tänka om, hon gör det för att slippa betala skatt. det är därför dom skriver "kryphål"i skattesystemet:))

Och det är exakt samma du söker efter, hur du ska kunna fortsätta med ditt företag, men ändå fortsätta jobba, hur du ska kombinera ihop ditt enskildaföretag med ditt jobb, (intäkterna.) 

Journalisten Lars förstår precis som jag försöker förklara för dig att om du ska lyckas med ditt enskilda bolag och göra bra vinst, så måste du lära dig revision! Då kommer du förstå hur ett enskilt firma fungerar, att jag ska försöka lära dig via en chatt, är helt omöjligt, var och hur skillnaderna ser ut mellan AB och enskild

Här har du en del av länk jag skickade!

Anitra Steens bildande av enskild firma så att hon kan kvitta VD-lönen från Systembolaget mot underskott från gården.

Frilansjournalisten Lars Åkerman som skrivit artikeln betonar att paret Persson/Steen inte gör något olagligt. De utnyttjar bara kryphålen i det skattesystem socialdemokraterna byggt upp. Liksom Göran Persson utnyttjar kryphålen i arbetslöshetsstatistiken. Tja, vad är kryphål till för, tycker han väl. Så underligt att han inte berömmer sig av dem på valaffischerna.
  • ensam1
    size skrev 2019-10-24 16:35:47 följande:

Ja kanske svårt och kunna och förstå hur revision fungerar, men det är en del i ens "egna" företag, hur man vill utvecklas, hur mycket pengar man vill röra sig med, hur mycket man vill betala skatta för, hur mycket vill du ha ut av ditt företag.
    Knappast, en revisor går i efterhand in och granskar årets bokföring, värderar balansposterna så att man inte lagt för stort eller för högt värde där. Granskar företagets interna rutiner och kontroller, hur styrelsen har arbetat. Att man skött bolaget på ett för aktieägarna godtagbar sätt och förvaltat tillgångarna enligt styrelsen beslut.

Hele resonemanget om Göran Perssons underskott är ju helt irrelevant för TS eftersom hennes företag går med vinst. Ett AB skattar 22% på sitt resultat, en enskild firma behöver heller inte skatta mer än 22%, så var ligger skillnaden?
  • size
    ensam1 skrev 2019-10-25 16:12:44 följande:
    Knappast, en revisor går i efterhand in och granskar årets bokföring, värderar balansposterna så att man inte lagt för stort eller för högt värde där. Granskar företagets interna rutiner och kontroller, hur styrelsen har arbetat. Att man skött bolaget på ett för aktieägarna godtagbar sätt och förvaltat tillgångarna enligt styrelsen beslut.

Hele resonemanget om Göran Perssons underskott är ju helt irrelevant för TS eftersom hennes företag går med vinst. Ett AB skattar 22% på sitt resultat, en enskild firma behöver heller inte skatta mer än 22%, så var ligger skillnaden?
    Det du kanske inte förstå med revision är att man kan planera redan innan vad som skall hända med ens bokslut, visst gör man fel så åker man obönhörligen på en enorm skatt, men om man planerar sina inköp och utgifter gentemot sina inkomster så kan man styra, det är vad exemplet med Anitra handlar om, hon kan välja att skatta högt för sin VD lön eller lågt, (på vanligt viss)valet är hennes egna.

Varför tror du skatteexperter skriver om dessa två?

1, För dom gjort helt rätt?
    2, Dom har fått expert hjälp med deras revision för att sänka sin skatt och gör en ekonomisk vinst på samma gång?

Samtidig kan jag på rak arm säga att du inte kan revision, du ser rakt av att AB har samma skatt som ett enskilt företag, ändå har jag lyft fram två solklara exempel på hur man kan göra med ett enskilt företag, samt varför dom valt den bolagsformen.
    Skriva över till ett AB hade dom lätt kunnat göra med inventarierna i deras bruksbostad, hade inte kostat dom något alls (aktiekapitalet på 100 tusen som gällde då) inga pengar från egen ficka .utan deras egna inventarier skulle räcka.

Men dom valde enskilt företag just för skatten, Göran stängde dörren hemma, hota med polisanmälning för varenda journalist som ville intervjua dom , varför dom gjorde som dom gjorde, använde sig av "kryphål" .
  • size
    ensam1 skrev 2019-10-25 16:12:44 följande:

Sedan i ett enskilt företag har man ingen styrelse, bara den enskilda personen som äger allt!
Svar på tråden Hopplöst att släppa jobb för att driva eget