Hopplöst att släppa jobb för att driva eget
Jag är så frustrerad på skattetrycket.
Jag kan inte leva på mitt företag, utan har en heltidstjänst parallellt med det.
Företaget går ändå ganska bra men jag får prioritera bort mycket annat för att hinna och har ofta inte energi eller tid kvar att göra något kul och kan aldrig vara ledig mer än ett par dagar. Ambitionen är ju att kunna leva på det med en stor portion frihet, eller åtminstone kunna spara ihop till en tidig pension.
Jag jobbar väl 55 tim per vecka fast jag är ensamstående mamma. Jag har en kompanjon också. En vacker dag kommer det förmodligen att kunna finnas utrymme att anställa nån i verksamheten, men inte än.
Jag jobbar långt mer än de flesta, så min timlön - speciellt med hänsyn till obekväm arbetstid! - kan inte klassas som speciellt hög, men jag beskattas som om jag vore höginkomsttagare, och på 10 000 kr ex moms jag fakturerar, har jag inte ens 3500 kr kvar eftersom skatten baseras på sammanlagd lön av tjänst resp näringsverksamhet
Jag bad att få gå ner i arbetstid en dag per vecka, då jag räknade ut att den femte arbetsdagen gav mig 500 kr netto i fickan, motsvarande en månadslön på drygt 15 000 kr (överslag), men det fick jag inte.
Av pensionsavgiften på 10,27% får jag kanske tillgodoräkna mig en femtedel, sen är jag över taket där min allmänna pension inte får mer av det allmänna. Detta har jag sett på in pension - det spelar ingen roll hur jag justerar min inkomst, den allmänna pensionen stiger inte. Och eftersom det inte är i min anställning jag har den här inkomsten, betalas ingen kompenserande ITP in heller. ("Riktiga" högavlönade brukar ju få ITP som täcker upp för den del av lönen som inte ökar den allmänna pensionen).
När jag var sjukskriven tre veckor så fick jag inte ett öre extra för min sidoinkomst av Försäkringskassan, p g a för hög SGI, trots den avgift på 3,5-4% jag betalar in för sjukförsäkringsavgift. Det är alltså ca 12% av min inkomst före egenavgifter och löneskatt som inte ens KAN komma mig till del.
Jag kan tycka att det åtminstone vore rimligt att den del av "pensionsavgiften" och "sjukförsäkringen" som jag aldrig får ta del av räknades bort från det jag ska betala i skatt på min vinst! Min arbetsgivare betalar ju redan dessa avgifter baserade på en heltidstjänst för mig.
Hur är det meningen att man ska kunna komma igång med att driva en firma när det som överstiger den vanliga lönen beskattas så hejdlöst? Det måste ju finnas något incitament kvar om Sverige ska ha några företagare och inte bara stora bolag som förlägger verksamheten i Kina!