Anonym (Ryggproblem?) skrev 2019-05-14 14:54:44 följande:
Min 10-åring har en extremt stor svank och då jag själv har väldiga ryggproblem är jag orolig att det är något dottern också kan ha en risk att få. Och en gissning från min sida är att en så stor svankning som hon har i ryggen inte är det bästa om man vill undvika framtida problem.
Jag gissar att det utöver att det säkert är naturligt kanske beror på obalans i muskulaturen och att det kanske fins några övningar som skulle vara bra för henne att göra.
Hon idrottar mycket och har väldigt mycket muskler, magrutor, ordentligt synliga ryggmuskler och sätesmuskulaturen känns också som väldigt stark.
Så frågan är vad det är för muskler som behöver tränas för att motverka svankningen. Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!
Om hon är vältränad och har muskler så handlar det nog mest om medvetenhet. Kroppen hamnar lätt i en svank om man inte tänker på hållningen. Du kanske ska prata lite med henne om hur hon ska ha ryggen för att undvika att få ont så att hon tänker lite lagom på det i vardagen.
Jag hade mycket svank som barn men var inte vältränad som din dotter så jag fick gå hos en sjukgymnast och göra övningar (hade också ont i ryggen). Nu i vuxen ålder tränar jag styrketräning och är stark i ryggen och övrigt och har en bra hållning med lagom svank. Men jag måste tänka på hållningen, annars faller jag lätt tillbaka i svank även fast jag har bra muskler nu.
Gör det inte till en stor grej för din dotter, men nämn att hon kan slippa ryggproblem om hon har lite koll på hållningen.