• Gaskarl

Kränkt.

Fråga...

Att bli kränkt, är det en känsla, eller betyder ordet ngt specifikt.

I det moderna samhället med unga moderna människor, verkar det som att människor sällan blir förolämpade, de blir hellre/oftare kränkta.

Så var det inte när jag växte upp, vad har ändrats?

• Svar på tråden Kränkt.
  • cb66

Det är inget nytt, folk har blivit förolämpade, kränkta, mobbade och verbalt misshandlade i alla år. Som tur är börjar vi sakta inse att vi måste respektera varandra och behandla varandra med respekt. Fler personer kan öppet prata om att de blir förolämpade, kränkta, mobbade eller verbalt misshandlade. Fler personer måste också skärpa sig och förstå att det de säger påverkar andra människor negativt.

• Gaskarl
    cb66 skrev 2019-05-13 15:57:26 följande:

Det är inget nytt, folk har blivit förolämpade, kränkta, mobbade och verbalt misshandlade i alla år. Som tur är börjar vi sakta inse att vi måste respektera varandra och behandla varandra med respekt. Fler personer kan öppet prata om att de blir förolämpade, kränkta, mobbade eller verbalt misshandlade. Fler personer måste också skärpa sig och förstå att det de säger påverkar andra människor negativt.

Jo, allt det du skriver håller jag med omdet var inte det jag frågade efter. Jag har blivit förolämpad, men aldrig kränkt. Kränkt är ett väldigt starkt ord, bra mycket värre än förolämpad.
  • MsFry

Jag upplever det nu som att pendeln har vänt gällande det där med ordet kränkt. Nu är det snarare något som slängs på en så fort man inte håller med någon eller protesterar mot ett dåligt beteende. Typ ?blev du kräääänkt nu eller!?? Trots att man inte ens nämnt ordet kränkt.

• Thyr

Betydelseförskjutning. På 1980-talet förekom ordet nästan enbart i kombination med "ubåt" och "territorialvatten". Sedan var det väl någon modepsykolog som ville göra avtryck, och därför började använda det där vi dittills hade sagt förolämpad eller stött. Det ändras nog snart igen, så urvattnat som ordet har blivit.

• Gaskarl
    Thyr skrev 2019-05-13 17:18:07 följande:

Betydelseförskjutning. På 1980-talet förekom ordet nästan enbart i kombination med "ubåt" och "territorialvatten". Sedan var det väl någon modepsykolog som ville göra avtryck, och därför började använda det där vi dittills hade sagt förolämpad eller stött. Det ändras nog snart igen, så urvattnat som ordet har blivit.

Ja, vi får hoppas att det ändras, till ngt mer isf passande. Urvattnat var ordet.
  • Kusinen
    MsFry skrev 2019-05-13 17:10:24 följande:

Jag upplever det nu som att pendeln har vänt gällande det där med ordet kränkt. Nu är det snarare något som slängs på en så fort man inte håller med någon eller protesterar mot ett dåligt beteende. Typ ?blev du kräääänkt nu eller!?? Trots att man inte ens nämnt ordet kränkt.

Jag upplever också att det används mer så, att anklaga någon för att vara lättkränkt. Har extremt sällan hört en person säga att hen blivit kränkt men läser ganska ofta att personer eller grupper av pesoner (tex unga) är lättkränkta.
Svar på tråden Kränkt.