• LoveEver

Konkurs, vad händer nu ?

Hej där ute.

Undrar om det finns någon där ute som vet vad som händer med mig nu ?

Såhär ligger det till ...

Anställd sedan 2014

Vart mammaledig sedan 2018 ska (egentligen) gä tillbaks till arbete nu i Maj, men pgr av tät graviditet här igen och jag även denna gravitieten har fruktansvärda foglossningar så kommer det inte fungera, så jag kommer försöka bli sjukskriven när jag egentligen ska börja jobba igen ..

Vart mycket strul det senaste med chefen, bla obetalda fakturor till våra leverantörer, hyran, elen m.m listan görs lång ..

Nu senast så när deklerationen kom så står inte mitt arbete med även detta året .. (likadant förra året)

Kontaktar chefen och ber om mina lönespecar, får 4st .. dock fattas 2 och 1 är inte ens min ? Berättar detta för chefen och hon ska återkomma med dem på helgen (3 dagar efter)

Har ännu inte fått några (1 1/2 månad senare)

Efter mycket väntande satte jag mig själv och kollade igenom mina arbetade timmar (brutto) dessa månader och drog av det jag fått ut (netto) och fick fram avdragen skatt på det.. trots upprepade försök att få tag på chefen har jag nu gett upp och kontaktade Skatteverket och berättade hur det låg till och de berättade hur jag skulle gå till väga .. så har äntligen kunnat deklarera ..

Men nu då så ska jag ju som sagt egentligen gå tillbaks till arbete om några veckor .. och eftersom jag inte fått tag på chefen och jag haft obehagkänsla så har jag hållt koll på företaget och för ca 2 veckor sedan så fick jag bekräftat att mina magkänsla talade sanning även denna gången ...

Företaget har gått i konkurs .. och det är en likviditator (?) Som tagit över ??!!

Jaha ?

Vad händer nu ?

Har jag något arbete kvar ?

Är det inte någon som ska kontaktar mig ? När isåfall ?

Är det något Jag ska tänka på ?

Kan tilläggas att jag Inte är medlem i facket, jag är endast medlem i a-kassan.

• Svar på tråden Konkurs, vad händer nu ?
  • Anonym (Annabus)

Ja som du nog förstått har du inte längre något jobb. Du kan ta kontakt med likvidator för information. Har du några innestående fordringar på företaget? De upplysningarna lämnar du i sådana fall till likvidatorn.

Den statliga lönegarantin går in och täcker upp löner, men det är väl inget som gäller dig som varit mammaledig. Det skulle eventuellt vara uppsägningslön i sådana fall om den är längre än vad din mammaledighet skulle varit. Men detta tar du med likvidatorn.

Sedan om du inte går på föräldrapenning måste du antingen skriva in dig på Arbetsförmedlingen så att du får a-kassa eller kontakta läkare/försäkringskassan så du får sjukpenning.

• LoveEver
    Anonym (Annabus) skrev 2019-05-02 02:00:13 följande:

Ja som du nog förstått har du inte längre något jobb. Du kan ta kontakt med likvidator för information. Har du några innestående fordringar på företaget? De upplysningarna lämnar du i sådana fall till likvidatorn.

Den statliga lönegarantin går in och täcker upp löner, men det är väl inget som gäller dig som varit mammaledig. Det skulle eventuellt vara uppsägningslön i sådana fall om den är längre än vad din mammaledighet skulle varit. Men detta tar du med likvidatorn.

Sedan om du inte går på föräldrapenning måste du antingen skriva in dig på Arbetsförmedlingen så att du får a-kassa eller kontakta läkare/försäkringskassan så du får sjukpenning.

Tack för ditt svar

Jo jag förstår att jag kan ta kontakt med likvadatorn .. dock står det inget nummer till denna.. googlar på namnet men då kommer det bara upp personligt nummer typ ..

Sen blir jag lite irriterad för att "jag vet ju egentligen inte om att företaget gått i konkurs" är inte någon skyldig att ringa och informera anställda?
  • Anonym (Bolagsverket)

Hej!
    Kolla upp organisationsnumret och kolla på bolagsverket om det är konkurs.
    Har du 3 månaders uppsägningstid och skulle börja jobba inom 3 månader från KK så borde du ha rätt till den statliga inkomsgarantin.
    Prata ev med kronofogden om dom har numret till likvidatorn. Kan ju vara så att denne inte vet om att du är anställd.

• cosinus
    Anonym (Bolagsverket) skrev 2019-05-02 09:26:04 följande:

Hej!
    Har du 3 månaders uppsägningstid och skulle börja jobba inom 3 månader från KK så borde du ha rätt till den statliga inkomsgarantin.
    Prata ev med kronofogden om dom har numret till likvidatorn. Kan ju vara så att denne inte vet om att du är anställd.

Men man har väl rätt till sin uppsägningslön oavsett när man skulle kommit tillbaka?

Nu är det 10 år sen jag var i den sitsen men jag har för mig att man inte kunde bli uppsagd så länge man var föräldraledig men att man oavsett fått sin uppsägningslön från den statliga lönegarantin.

Enda skillnaden det skulle gjort för min del, om jag nu minns rätt, var när man var skyldig att vända sig till a-kassan. För blir man arbetslös direkt är det ju direkt som gäller medans är man föräldraledig så kan man ju vänta tills man då skulle gått i tjänst.

Men jag kan minnas fel, och/eller det kanske ändrats.
  • Anonym (Bolagsverket)
    cosinus skrev 2019-05-02 09:33:42 följande:
    Men man har väl rätt till sin uppsägningslön oavsett när man skulle kommit tillbaka?

Nu är det 10 år sen jag var i den sitsen men jag har för mig att man inte kunde bli uppsagd så länge man var föräldraledig men att man oavsett fått sin uppsägningslön från den statliga lönegarantin.

Enda skillnaden det skulle gjort för min del, om jag nu minns rätt, var när man var skyldig att vända sig till a-kassan. För blir man arbetslös direkt är det ju direkt som gäller medans är man föräldraledig så kan man ju vänta tills man då skulle gått i tjänst.

Men jag kan minnas fel, och/eller det kanske ändrats.
    Så kan det säkert vara. Jag har inte kollat upp det jag bara skrev hur jag tyckte det borde vara men som du skriver verkar ju mer logiskt.
  • LoveEver
    Anonym (Bolagsverket) skrev 2019-05-02 09:26:04 följande:

Hej!

Har redan kollat och sett detta var ju så jag såg att det gått i konkurs .. har koll genom solidinfo.se

Där står det nu : Konkurs inledd 25 april 2019

*** tingsrätt

Utan överskott

Diarienr ******/2019

(Har satt * själv)

Men gick in på bolagsverket som du skrev o där står det bara att konkurs är inledd så fick lite mer info genom Solidinfo.se

Eftersom jag har diarienr nu så ska jag försöka ringa tingsrätten och försöka få uppgift om likvatatorn där genom.

Går snabbare att komma fram där än till Kf ;)
Svar på tråden Konkurs, vad händer nu ?