Vem ska betala vad vi växelvis boende och olika inkomst?
Jag är lite orolig för min bror som separerade förra året efter många års dåligt förhållande. Han och hans ex har delad vårdnad (växelvis boende) och barnen bor hos pappa varannan vecka och mamma varannan.
Nu har hans ex blivit arbetslös och hävdar att hon inte längre har råd att bidra till kostnader för kläder, utrustning och fritidsaktiviteter. Dessutom vill hon att min bror betalar en summa för mat och andra löpande utgifter under de veckor barnen bor hos henne.
Till saken hör att hans ex tidigare tjänat mycket på en lägenhetsförsäljning och efter separationen köpte ett hus för drygt tre miljoner samt har bil (och förmodligen en del pengar kvar på banken). Ska det inte räknas överhuvudtaget?
Jag har förstått genom diverse sökningar online att barnen i princip har rätt till en standard som ligger på samma nivå som hos den förälder som är mest välbeställd, oavsett om de vistas hos den andra föräldern. Men innebär det verkligen att min bror ska betala allt och hans ex ingenting?
P g a deras dåliga relation vill jag att min bror talar med någon för att få råd. Vart bör han vända sig?