• Anonym (Hanna)

Mest rasistiska du varit med om

Jag har under min uppväxt blivit mobbad så mycket pga hur jag ser ut. Jag är halv svensk och halv colombiansk. Det har varit då allt från att bli kallad neger, till att jag borde dö för jag är smutsig, jag kan ta min bananbåt till mitt hemland och blivit slagen. Det första jag upplevde var som 7åring att bli kallad negern från en afrikansk by av en 12 åring.

Idag var jag med om en ny händelse som fick mig otroligt ledsen. Jag blev anklagad av en granne att jag sålt eller snott dennes cykel då jag ibland brukar ta vägen genom cykelförrådet och ser ut som jag gör. Hon hade absolut inga bevis och anklagade mig för mer saker jag absolut inte gjort. Hon hade inte sätt mig göra detta men var säker på att det är jag då det varit lugnt 8 år i föreningen tills jag flyttade in. Historian kan göras lång om de bråket. Men jag gick in och började gråta. Jag kände allt från min barndom komma igen bara.

Efter detta har jag mätt dåligt än. Men jag skulle vilja höra er historia! Vad är det mest rasistiska ni upplevt?

• Svar på tråden Mest rasistiska du varit med om
  • BurningDiamond

Kom gående längs gågatan 30 nov på sent 80-tal och fick gå "gatlopp" mellan nynazister uppradade på led på var sin sida gatan om mig, skanderandes "Sieg heil!" med tillhörande salut. Gick på högstadiet och minns att det var otroligt skrämmande.

• Praktisk58

Jag och en engelskman satt I en buss I ett område där de flesta boende är mörkare än oss.

När bussen stannar och bakdörren står öppen så kommer det en sten flygande mot oss.

Lyckligtvis missar stenen.

• Praktisk58

Sedan är det dagligen kommentarer på jobbet om att jag äter griskött. Snart börjar tjatet om att jag borde fasta på ramadan.

• Praktisk58

Utomlands tvingad att betala dubbelt biljettpris eftersom bussen var avsedd för muslimer.

Speciell prislista I restauranger för vita.

• Praktisk58

Muslimska kärringar som demonstrativt reser sig upp om jag sätter mig bredvid dom och knuffar till mig när jag går av.

Sett barn spotta på tjejer som inte har huckle.

Barn som skriker svennehora.

Rånad av ungdomsgäng.

• Anonym (Backfire.)

Jag och min dotter är blonda och har blå ögon. Svenska stereotyper med andra ord.

Vi blev nära vänner med ett par nysvenska tjejer som vi har lärt renare uttal på svenska och de lär oss en hel del arabiska, mest på skoj till en början men över några år tillsammans så kan vi nu utan större problem förstå vad som sägs i vardagsspråket. Det kommer oftast som en positiv överraskning när vi kan svara på något som sägs, för vi ser verkligen supersvenska ut :3

Min dotter och jag är ofta ute och promenerar, och passerar emellanåt grupper av utländska killar och fy bubblan vad ofta de säger elaka och rent utav rasistiska och kvinnoförnedrande saker om Svenska tjejer de ser. Det är jättevanligt!!

En gång så sa en grupp invandrare riktigt fula saker om min dotter och vad de ville göra med henne.. Jag kunde inte hålla igen, och skällde ut dem efter notor och använde ett och annat nedvärderande ord tillbaka.. men de tuffade bara till sig och pekade ut oss som rasister högt och tydligt så att andra hörde. Givetvis var det någon ovetande sympatisör som bad oss att lämna dem ifred, och att rasister som oss borde skämmas. Nästan så att vi blev utbuade av andra Svenskar. Jag blev helt mållös..

• ventilera mera

Jag är svensk, men mina barns pappa är assyr. Assyrer/syrianer kan vara rätt ljusa i både hår och hud, men han har svart hår och får lätt skäggstubb osv. Tänk dig det man tänker på när någon säger "Mellanöstern".

Det här var när SD inte kommit in i riksdagen än, precis före ett val. Vi gick över ett torg för att gå in på Willys för att handla och hade med oss äldste sonen som satt i vagn. När vi passerade en kille som stod utanför butiken såg jag att han liksom blängde på oss men jag tänkte inte mer på det. När jag, en halvtimme senare, kommer ut själv för att fixa en sak på torget medan (numera) exet packar in barn och varor i bilen så står killen kvar och delar ut SD-broschyrer. När jag passerar så spottar han på marken och mumlar nåt. Jag stannar och säger "Ursäkta?" varpå han upprepar "Jävla blattehora, har du inte din horunge med dig?".

Jag blev så chockad och ställd att jag bara gick vidare, men en vecka senare när jag skulle handla igen så berättade den äldre mannen som brukade sälja bingolotter utanför butiken att han och en annan hade jagat bort killen och hotat honom med stryk med käppen om han kom tillbaka... vilka jäkla hjältar!

Fyra år senare såg jag honom på en valaffisch men jag tror inte han kom in nånstans. Har inte sett honom sen dess iallafall.

• Anonym (Hanna)

Tack alla för att ni delar med er! Det är så sjukt att sånt här än håller på idag då jag ofta kan känna att vi borde kommit längre

• Anonym (Svensk)

Värsta var när det kom fram ett gäng som höll på, bara för att jag var blond och hade långt hår som kille och svensk.

Kan inte minnas att jag blivit utsatt för något riktigt grovt, men det har varit för många gånger som vissa tyckt om att komma fram å driva med en (pga mitt utseende) varpå man gått därifrån, mer förnedrad än en blöt katt, med en tung ångest för att gå och handla själv igen..

• Anonym (kvinna)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-04-24 21:58:43 följande:

Jag har under min uppväxt blivit mobbad så mycket pga hur jag ser ut. Jag är halv svensk och halv colombiansk. Det har varit då allt från att bli kallad neger, till att jag borde dö för jag är smutsig, jag kan ta min bananbåt till mitt hemland och blivit slagen. Det första jag upplevde var som 7åring att bli kallad negern från en afrikansk by av en 12 åring.

Idag var jag med om en ny händelse som fick mig otroligt ledsen. Jag blev anklagad av en granne att jag sålt eller snott dennes cykel då jag ibland brukar ta vägen genom cykelförrådet och ser ut som jag gör. Hon hade absolut inga bevis och anklagade mig för mer saker jag absolut inte gjort. Hon hade inte sätt mig göra detta men var säker på att det är jag då det varit lugnt 8 år i föreningen tills jag flyttade in. Historian kan göras lång om de bråket. Men jag gick in och började gråta. Jag kände allt från min barndom komma igen bara.

Efter detta har jag mätt dåligt än. Men jag skulle vilja höra er historia! Vad är det mest rasistiska ni upplevt?

Jag har blivit kallad:

svensson
    blond bitch försvinn
    svensson är dum

allt polskt är skit
    vad är det för polskt skit du har på dig

och massa annat. jag har som system att allt åker ut genom andra örat. de är idioter. annars blir man bara ledsen.

de värsta kommentarerna har faktiskt varit från de som trodde att jag var äkta svensk.
Svar på tråden Mest rasistiska du varit med om