• Kringlan86

15-månaders egen säng

Hej!

Har en dotter på 15 månader som jag är ensamstående med. Hon har ganska stort närhetsbehov vilket har gjort att hon sover i min säng. Hon ammar tills hon somnar vilket brukar vara runt 19.30. När hon somnat lägger jag ner henne bredvid mig så vi fortfarande har lite kroppskontakt. Sen brukar jag sitta kvar och kolla serier i mobilen. Tycker det har funkat ganska bra om än lite trist att lägga sig så tidigt varje kväll. Men i takt med att hon blir äldre är det allt svårare att få något gjort hemma när hon är vaken (på dagtid sover hon ca en timme i min famn) skulle vara så skönt att hinna städa och fixa lite när hon somnat för kvällen. Har en spjälsäng till henne som hon hatar, hon skriker tills hon kräks om jag försöker lägga henne där. Det går dock att montera bort ena sidan och sätta dit en planka istället, funderar på att testa det för då kanske hon inte känner sig lika instängd? ????

Vad tror ni, ska jag natta som vanligt dvs att hon får amma till sömns och sen lägger jag ner henne i sängen och hoppas att hon inte vaknar? Hon får gärna sova i min säng på natten, vill bara gärna få ett par timmar på kvällen. Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden 15-månaders egen säng
  • Fjäril kär

Efter hon somnat, vaknar hon då om du tex skulle gå på toaletten och släcka ner lysen och så? Sover hon lugnt så är det bara att lämna henne.

Du behöver ju inte sätta igång dammsugare och sånt men plocka bort kläder, ta en macka, torka köksbordet etc går ju fint.

Vaknar hon är det ju bara avbryta och se till att hon somnar om. Ingen big deal. Det tar nog några dagar en vecka innan hon vant sig vid att du faktiskt återkommer senare (alternativt att hon sover gott och inte märker något alls..)

• Kringlan86

Jag vill inte att hon forsätter sova i min säng då jag är rädd att hon ramlar ur om jag inte är där. Men ska prova lägga henne i hennes säng. Tänkte om det är superviktigt att hon somnar i egen säng eller om det är okej att hon somnar i min famn och sen läggs över i sin säng?

• BurningDiamond

Det finns nog lika många teorier om vilket som är rätt som det finns föräldrar... Jag anser att det viktigaste är att barnet sover och föräldern/föräldrarna mår bra, sedan får man välja sina strider.

• Fjäril kär
    Kringlan86 skrev 2019-04-23 14:08:50 följande:

Jag vill inte att hon forsätter sova i min säng då jag är rädd att hon ramlar ur om jag inte är där. Men ska prova lägga henne i hennes säng. Tänkte om det är superviktigt att hon somnar i egen säng eller om det är okej att hon somnar i min famn och sen läggs över i sin säng?

Det viktigaste är att hon sover. Sen hur och vart är inte lika viktigt. Ta det där det blir minst med fajt.

Du kan bädda in henne i din säng med tex korvar av frottehandduk under madrassen så hon stannar kvar eller med långa kuddar. Så slipper du störa henne och kan bara tassa bort från sängen.

Eller ta bort sidan på spjälsängen och ställ mot din. Fundera och testa runt.
  • Kringlan86

Skruvade bort ena sidan på hennes säng och ställde den mot min. Ska prova lägga henne där imorgon tänkte jag. Tack snälla ni som svarat. Det uppskattar jag verkligen ?

Svar på tråden 15-månaders egen säng