• Evert2

ICA-handlare grep snattare då stormade 50 kompisar in-noll respekt för polis eller väktare

När en snattare greps på cityhallen i Växjö fritogs han av ca 50 andra ungdomar. Enligt handlaren händer det t.om att dom blir hotade och utskällda av föräldrar när dom tagit fast deras ungar för snatteri. Visst är utvecklingen skrämmande och vad beror denna växande anarki i samhället egentligen på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-16 16:19
    lokaltidningen.se/nyheter/2019-04-15/Ika-handlare-tog-snattare----då-stormade-50-ungdomar-in-4680129.html

• Svar på tråden ICA-handlare grep snattare då stormade 50 kompisar in-noll respekt för polis eller väktare
  • Evert2

Tvinga föräldrarna att betala rejäla böter är en lösning

• JennyJizz

Är det meningen att svaret ska vara invandrare/invandringen?

Ytterligare en rasist-tråd med andra ord

• Lånehajen
    JennyJizz skrev 2019-04-16 10:43:21 följande:

Ingen som dragit upp eller ens antytt att det beror på invandringen förutom du.
  • Evert2

Vad yrar du om?
  • felix le chat

Vad snackar du om ? Enda invandraren eller med utländsk bakgrund är väl
    ICA handlaren själv ?

eller förutsätter du att ungdomarna var invandrare ?
    då är det du som är rasist
    fy skäms ! 
  • Pilsner
    Lånehajen skrev 2019-04-16 10:59:05 följande:
    Ingen som dragit upp eller ens antytt att det beror på invandringen förutom du.
    Alla förstår ju redan att det är det... Både JennyJizz och vi andra.
  • Persikaplommon

Du måste vara den enda som anser att snattare är en ras.
  • CarinaL26
    Pilsner skrev 2019-04-16 11:32:12 följande:

Alla förstår ju redan att det är det... Både JennyJizz och vi andra.

Varför skulle vi förstå det? Framgår det någonstans eller menar du att svenska ungdomar inte gör så? Finns det övervakningskameror som visar vilka det var?
  • lövet2

Nej, det är inte lätt att se en speciell orsak. Det finns antagligen många.
    Här var det stora problem för något år sedan, med högstadieelever som härjade i matbutikerna. De gick ogenerat runt och förstörde bara för att det var kul. Ingen direkt gemensam nämnare med dem, utom att de gick i samma skola. Kanske någon var ett rötägg och de övriga bara var lättpåverkade? Ingen aning.

• Pilsner
    CarinaL26 skrev 2019-04-16 12:53:38 följande:
    Varför skulle vi förstå det? Framgår det någonstans eller menar du att svenska ungdomar inte gör så? Finns det övervakningskameror som visar vilka det var?
    Försöker du vara smart? Eller är du bara verklighetsfrånvänd?
  • CarinaL26
    Pilsner skrev 2019-04-16 14:04:12 följande:

Försöker du vara smart? Eller är du bara verklighetsfrånvänd?

Du gör antaganden utan underlag alltså, korrekt?
  • Dr Nail

Beväpna kassörerna, då yrket är extra utsatt. I en sådan situation, när 50 stycken stormar butiken skulle en naturlig reaktion vara att ta fram hagelgeväret från under kassan och spreja bly över köttmassan.

• Pilsner
    CarinaL26 skrev 2019-04-16 16:01:45 följande:
    Du gör antaganden utan underlag alltså, korrekt?
    Statistiskt underlag, med mer än 99% tillförlitlghet.

Enda svenskarna som stökar i så stora grupper är fotbollshuliganer, och dem kan du räkna bort i det här fallet.

Vad får dig att tro att det skulle kunna vara svenskar?
  • CarinaL26
    Pilsner skrev 2019-04-17 09:31:05 följande:

Statistiskt underlag, med mer än 99% tillförlitlghet.

Enda svenskarna som stökar i så stora grupper är fotbollshuliganer, och dem kan du räkna bort i det här fallet.

Vad får dig att tro att det skulle kunna vara svenskar?

För att jag sett svenskar bete sig på liknande sätt. Som inte var fotbollshuliganer. Jag påstår inte att det var svenskar i detta fall, saknar underlag, liksom du.
  • Fillibom

Handlar i den aktuella ICA butiken så gott som dagligen och skulle vilja säga att det är flera aspekter det handlar om där.
    Framförallt butikens läge, den ligger mitt i centrum, på ca 5 minuters gångavstånd från stadens 3 stora gymnasieskolor. (Det handlar med andra ord inte om ett sk utanförskapsområde). Därtill så ligger butiken i princip direkt vid busstorget. Detta har inneburit att butiken from lunch och fram till kl 18-19 på kvällen förvandlats till ett slags fritidsgård för alla gymnasieungdomar. De kommer dit på håltimmar, raster och framförallt medan de väntar på bussarna på eftermiddagen. De strövar runt i butiken, fördriver tiden och bara "allmänt" hänger.

Ungdomarna kommer i "horder" och skulle vilja säga att det är väldigt blandade grupper både sk invandrarungdomar och med Reinfeldts ord "etniskt svenska".

Butiken har också rätt nyligen infört "självbetalningskassor" vilket inneburit att det är hur enkelt som helst för ett gäng snattande ungdomar att hänga med en kompis ut ur "kassafållan"  när hen scannar sitt kvitto. Personalen har ingen chans att hålla koll på detta. För mig helt obegripligt att de infört detta. Räcker ju om en person köper ett tuggummi så kan ju sedan 4 pers till hur enkelt som helst följa med den första personen ut ur affären med fickorna fyllda av RedBull och annat.

Tilläggas kan att butikens personal är fantastisk, trevlig och serviceinriktad på alla sätt och de flesta är själva väldigt unga (runt 20 år skulle jag tro). Skulle verkligen vilja lovorda butiksägaren för att han medvetet, verkar det som, satsar på att ge unga människor möjlighet till jobb och växa med ansvar.

• Pilsner
    CarinaL26 skrev 2019-04-17 09:49:22 följande:
    För att jag sett svenskar bete sig på liknande sätt. Som inte var fotbollshuliganer. Jag påstår inte att det var svenskar i detta fall, saknar underlag, liksom du.
    Man ska inte bortse från erfarenhet. Hör jag talas om en våldtäkt så tror jag att det var en man som våldtog, även om det i några enstaka fall är kvinnor. Jag tror nog att du drar samma slutsats. Eller?

Av egen erfarenhet så finner jag sannolikheten att det skulle vara svenskar som stormade Ica-butiken som mer eller mindre försumbar, säg 1%. Ungefär lika sannolikt som att en kvinnlig våldtäktsman.
Svar på tråden ICA-handlare grep snattare då stormade 50 kompisar in-noll respekt för polis eller väktare