Min man är inte redo för barn, men jag är!
Hej!
Jag känner att jag måste få ur mig detta då jag inte direkt har någon att prata med. Jag är 30 år och min man 35. Vi har varit tillsammans i 5 år nu, och gifta i 3. Allt gick hyfsat fort så i vårat förhållande. Vi har aldrig direkt haft problem i vårat förhållande, aldrig ens bråkat typ. Småtjafs dock såklart. Men i år började vi bråka, lite då och då. Vilket är helt normalt I guess. Min man har påstått att han mår dåligt osv, han blir lätt arg nu för tiden för små saker.
Nu till saken: min man kommer ifrån ett krigsdrabbat land, kom hit till Sverige 2011. Haft jobb och boende sen dag 1 typ. När vi började dejta var jag extremt tydlig med att jag ville ha barn i mitt liv, hyfsat snart ändå. Visserligen hade vi precis träffats osv men ville ändå vara tydlig med det och se om han hade samma framtidsplaner och det sa han att han hade. Han ville definitivt ha barn men i framtiden, och absolut inte nu. Han ville gärna få permanent uppehållstillstånd och helst gärna Svenskt medborgarskap då han inte riktigt känner sig trygg här osv, vilket jag förstår till 100% om man ska bilda familj.
Under årens gång har vi iaf någon gång per år (kanske liite mer sällan) disskuterat barn (mest jag) och han har fortfarande sagt att han ej är redo, mår inte bra psykiskt och skulle inte klara av ansvaret, trots att han älskar barn(!!) och gärna önskar att bilda familj med mig.. vill ha det 100% bra osv, vilket jag respekterat och tyckt låter ansvarsfullt. Men jag har poängterat att jag inte kan vänta huuur länge som helst. Det senaste året har min bebislängtan blivit jobbigt stor, jag har börjat må dåligt pga tänker på det så mycket, och känner en extrem stress då jag ändå är 30 (fyllde det i vintras), en del säger att det inte är någon ålder och en del säger att passa på snart då fertiliteten sjunker. Vi har disskuterat detta i höstas och jag pressade fram att jag ville börja försöka nu i vår, han var väl inte jätte pepp men tryckte fram ett "ok" typ,.. sen dess har jag känt att nåt ändå inte stämmer, att han fortfarande inte är 100% där än och mycket riktigt hade vi samtalet för några dagar sen och han säger att han mår sämre nu och klarar inte av ansvaret då han vill vara den bästa pappan han kan vara då ett barn förtjänar det, han säger att han är orolig över sin ilska och att om vi får ett barn så kanske vårat äktenskap kommer gå i kras och det är det sista han vill då han älskar mig så.
Jag är ingen expert här men tror att min man lider av PTSD, han har alla symtomen typ.. drömmer mardrömmar om nätterna och skriker i sömnen. Har extremt mycket trauman ifrån sin barndom. Därav har han svårt att planera för framtiden då han är så fast i nuet pga allt han har varit med om. Jag däremot älskar att planera för framtiden och vill gärna ha planer. Vi har haft ett långt samtal om detta häromdagen nu där jag klargörde att han MÅSTE söka hjälp nu då detta tar över hans liv, och att han inte kan leva som han vill. Han har länge varit envis och inte velat träffa läkare men sa att för att våran relation ens ska funka med eller utan barn så måste han nu ta ansvar för sitt mående. Vi snackade barn en sista gång och jag sa att from nu släpper jag detta ämne (klart vi måste prata om det någon gång igen i framtiden) men orkar inte tjata längre, samt att jag själv ska träffa en psykolog och jobba på min stress och ta reda på varför jag känner mig så stressad. Frågade om han ser barn inom de närmsta två åren i vårat liv och han säger att han inte vet. Han kan inte lova mig något, vilket är bättre att han säger än att ge mig falska förhoppningar iofs. Han får dåligt samvete så fort han ser en gravid på stan då han direkt tänker på mig och hur mycket jag vill detta men inte kan ge mig det just nu. Han mår sämre och får ännu mer skuldkänslor och känner sig otillräcklig. Villket jag sa att han inte ska göra men vi måste jobba på detta, eller han. Att ta hjälpen nu.
Han säger även att han vill ha det som "alla andra", komma hem ifrån jobbet och mötas av barnen i hallen osv. Så det finns ju i honom längst där inne. Samtidigt som han är så envis och har en spärr sen sin uppväxt då folk prackat på honom "hur han ska leva sitt liv" och han blivit anti, så fort någon säger åt honom nånting så vill han göra tvärt om typ... vilket också är något han måste jobba på.
Vet inte riktigt vart jag vill komma med denna tråd då jag vet att ingen av er kan "hjälpa" mig men kanske någon har liknande erfarenheter, eller bara tips på någonting. Har inte så många vänner.. kanske 2 nära. Vore så skönt att disskutera med någon bara. Vet inte hur länge man kan vänta på sin dröm, drömt om barn sen jag var barn själv typ. Samtidigt ser jag inte mitt liv utan min man, får tårar i ögonen bara av tanken utan honom...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-12 21:12
Vill tillägga också att min man det senaste halvåret/året jobbat extremt mycket (han har två jobb) plus att han pluggar till undersköterska. Så han har varit extremt stressad den senaste tiden pga det också. Har sagt till honom att han kanske borde varva ner och ta mindre pass men han trivs hyfsat bra och vill jobba så kan ju inte tvinga honom liksom..
Vet inte om det är rätt vanligt att folk med psykisk ohälsa/PTSD gärna flyr ifrån problemen/att vara hemma mycket och på så sätt gärna tar till sig mer jobb? min man blir i alla fall väldigt rastlös av att vara hemma.
I höstas disskuterade vi också användning av kondom då han ibland inte satte på någon förens senare i sexet och då sa han att han gärna "gör det som känns bra i stunden, och blir det en graviditet så blir det" liksom..
Men det sjuka är att innan vi hade samtalet nu ang att han inte är redo så har han ändå kört HELT utan kondom i minst 1,5 månad.. dock drar han ut den innan utlösning men det är ju ingen garanti... samt nu efter vårat samtal också 3 gånger , plus att han vet att jag har ägglossning nu. Han VET liksom konsekvenserna jag blir bara så förvirrad av detta och även sagt det till honom...