• Niila

Allt handlar inte om yta!

Jag blir så provocerad när människor skriver om att dom planerar att skaffa barn och frågar om dom är ?förberedda nog?? och radar upp mkt pengar, bra boende, bra bil ?behövs det något mer??. Och alla svarar ?Nej! Ni verkar ju superförberedda!?.

Fast nej. Inte om ni inte uppfyller kommande bit iaf något sånär: Det absolut, ABSOLUT, viktigaste för b a r n e t är att föräldrarna mår bra. I sig själva och i sin relation med varandra. Allt annat spelar betydligt mindre roll. Ungen skiter i om det är en merca eller en gammal Saab, ungen bryr sig inte om det är Molo eller loppis, projektor eller 22 tums tjock tv. Det enda barnet bryr sig om är hur föräldrarna är med barnet och med varandra. Med sig själva.

Nu är jag mamma och h a r bra med pengar, fint boende och bra bil så det handlar inte om avundsjuka. Det handlar om en tilltagande besvikelse över hur det här samhället börjar bli. Det här samhället där föräldrar hellre vloggar 24/7 med blicken fäst i kameran samtidigt som dom pratar käckt med sin unge som inte ens bevärdigas ögonkontakt med sin förälder i ett samtal. Där status och berömmelse tillfälligt täpper till hålen i självkänslan som egentligen skulle behövas tas om hand på annat sätt. Där barnen blir lidande för att föräldrarna slätar över sitt dåliga mående med ytliga och fullständigt världsliga saker.

Eller det tilltagande utanförskap och avsaknad av social interaktion som sprider sig som ett gift och genomsyrar såväl föräldra-barn som kamrat-relationer på grund av att skärmarna, likesen och alla hejarop online tydligen väger tyngre än att lägga undan skärmen.

Jag är rädd att vi skapar en generation oerhört olyckliga vuxna och barn om den här trenden får fortsätta.

• Svar på tråden Allt handlar inte om yta!
  • washo

Du har så rätt!
    Socialkompetens blir allt mindre och att ta hand om sina känslor och relationer med medmänniskor prioriteras ned. Sorgligt utveckling!

• Aniiee

På ett sätt har du oerhört rätt.

På ett annat sätt har du oerhört fel.

Så jag antar att det jämnar ut sig.

I have a growing lack of disgust for you
  • Kusinen

Hänger inte med rimtigt. Att man dubbelkol,lar att man har allts som behövs praktiskr och ekonomiskt innebär ju inte att man inte bryr sig om andra fakorer i livet också.

Däremot verkar det finnas en viss ängslighet bland yngre vuxna idag. Ett slags svart/vitt tänk som bygger på att allt måste vara planerat in i minsta detalj och har man missat något får man "skylla sig själv" (vanligt uttryck här mär man anser att någon tagit ett felbeslut). Det känns som att det finns en övertro till att man kan planera sig till det perfekta livet och aldrig göra fel. Då tänker jag att det finns en risk att man inte ser sina egna fel och att utrymme för kontinuerlig reflektion och utveckling inte finns. Och att man när man väl uppäcker en brist hos sig själv faller djupt och tappar hela självkänslan eftersom den är baserad på att vara perfekt.

Fast nu kanske jag blev ot.

• Mandel

God ekonomi är ju ändå bra även om det bara är en yta.
    Det handlar nog inte om att försöka visa upp en "fin"fasad alla gånger utan mer om att om man har nyare saker så är sannolikheten mindre för att de kommer att gå sönder och man måste ta lån för att köpa nytt osv. Mindre risker för bekymmer och den tiden kan man lägga på barnen istället för att oroa sig.

Eftersom jag har råd så köper jag hellre en nyare bil och slipper bekymra mig över om den kommer att starta när jag ska till jobbet, hur tar jag mig till jobbet om den är inlämnad på verkstad för att något gått sönder?

Inte så roligt att få en fuktskada i huset för att badrummet är gammal och det är ett hål i våtrumstapeten från -83 som i inte synts och man måste leva i renoveringskaos med byggfläktar i flera månader.

En del saker är viktigare och ska bara fungera, medans ex en tv inte är ett dugg viktig utan går den sönder så är det ingen katastrof. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Niila

Utveckla gärna;)

Aniiee skrev 2019-04-13 00:41:43 följande:

På ett sätt har du oerhört rätt.

På ett annat sätt har du oerhört fel.

Så jag antar att det jämnar ut sig.

Svar på tråden Allt handlar inte om yta!