• PappaMatt

Skriva över barn till mammans adress frågor

Hej!

jag har delad vårdnad om 3 årigt dotter som är skriven på min adress. Eftersom mamman bor i annan stad och kommun har det varit problematiskt med resor och dagis då hon bara gått på dagis den veckan hon är hos mig.

Vi har nu bestämt för dotterns skull att flytta adressen till mamman så att hon kan börja på dagis där och gå heltid(det är inte möjligt hos mig pga mitt arbete mm).

Vad behöver vi tänka på juridiskt innan vi genomför flytten? Borde man boka in ett möte på exempelvis familjerätten eller liknande först så att en expert kan hjälpa till svara på frågor om exempelvis försäkringar, BVC, försäkringskassan osv? Eller är det inga konstigheter eller saker som behöver ändras innan man går in på skatteverkets hemsida och bara ändrar adressen?

Känner mig oroligt att jag gör något fel och vill inte bara ändra adressen och därmed ställa henne i kö för nytt dagis i den kommunen osv utan att först  veta om saker bör göras i en viss ordning först..

Till saken hör att vi är gifta fortfarande också i väntan på skilsmässa om det är en faktor att ha med i beaktande.

Hoppas någon vet lite mer om detta :)

• Svar på tråden Skriva över barn till mammans adress frågor
  • PappaMatt
    GGN skrev 2019-04-07 16:18:30 följande:

Har du bostadsbidrag?

Nej, det har jag inte.
  • sysop

Har ni själva bestämt hur ni vill ha det med boende och umgänge eller finns det en dom i botten?

• PappaMatt
    sysop skrev 2019-04-07 16:51:41 följande:

Har ni själva bestämt hur ni vill ha det med boende och umgänge eller finns det en dom i botten?

Vi har själva bestämt allt hittills.
  • sysop
    PappaMatt skrev 2019-04-07 17:06:46 följande:
    Vi har själva bestämt allt hittills.
    Det låter som om ni har just en sådan separation som jag önskar alla kan få, där föräldrarna kommer överens och man fokuserar på det som är bäst för barnen.

Så länge ni är överens så behöver ni inte blanda in någon ytterligare part, utan ni gör helt enkelt en adressändring som ni båda får godkänna.

Det som påverkas när man "flyttar" ett barn från en adress till en annan är exempelvis:
    - Bostadsbidrag mm.
    - Är det en annan kommun så kan det även bli en ny socialtjänst, familjerätt, bvc, förskola/skola etc.
    - Kallelser avseende barnet kommer till den nya adressen
    - Avgifter i ex. förskola etc. baseras på den samlade inkomsten på den nya adressen.
    - Är det en annan kommun kan regler för olika saker skilja

...
Svar på tråden Skriva över barn till mammans adress frågor